fbpx

Werkloos? Zoek het lekker (in je) zelf uit!

Bert Holman 23 augustus 2018

Stel: je bent op zoek naar (ander) werk. Je staat als het ware even buitenspel op de arbeidsmarkt. De kans is groot dat je onbewust een aangeleerde reactie gaat vertonen, namelijk: “ik moet meteen in actie komen!”

Dit is een beetje vergelijkbaar met Ivan Pavlov’s experimenten. Hierin kregen honden tijdens het eten een belletje te horen, rinkelend op de achtergrond. Dat resulteerde in kwijlende honden als ze een belletje hoorden rinkelen, zónder dat ze überhaupt te eten kregen. Jouw mogelijke Pavlov-reactie is dus dat je sterk naar buiten gericht in de “actie-modus” schiet, zoekend naar mogelijkheden en kansen op de arbeidsmarkt. Zo “hoort” dat nou eenmaal. Maar, misschien zet je juist (een deel van) jezelf daarmee ook wel buitenspel!

Zoeken: de binnenblik

Wanneer je je oriënteert op de arbeidsmarkt vergeet je nog wel eens goed naar – en vooral “in” – jezelf te kijken. Dat is jammer, want juist stilstaan bij jezelf en je situatie levert vooruitgang op. Deze blik naar binnen lukt wat mij betreft niet zo goed met testjes en vragenlijstjes, die je met typologieën en kleurtjes snel in een kader plaatsen en hier goedbedoelde adviezen aan koppelen. Met zo’n “quick-fix” duik je nog niet in jezelf, maar ben je slechts bezig met oppervlakkig gescan en gespiegel. Een waardevolle duik in jezelf zal je bewust moeten oppakken, stap-voor-stap. Je kan dat zelfs tastbaar en meetbaar maken als je dat wil.

5 stappen

Hoe die stappen precies gaan?

  1. Ervaringen

    Sta eens stil bij een aantal belangrijke ervaringen uit je leven. Uit het heden, maar ook uit het verleden. Zowel positieve als minder prettige ervaringen.

  2. Gevoelens

    Welke gevoelens roepen die ervaringen in eerste instantie op? En ga eens dieper; welke gevoelens duiken er nog meer op? Op die manier ontrafel en ontklonter je de gevoelens die allemaal een rol spelen.

  3. Motieven

    Je hebt de ervaringen als “belangrijk” bestempeld, omdat ze raken aan jouw behoeften van dat moment. De gevoelens die opgeroepen worden bij een ervaring zijn hier behulpzame verklikkers van. Ze verraden welke behoefte speelt en of die behoefte ingevuld werd of niet.

  4. Gedachten

    De ervaringen zetten je ook aan tot bepaalde gedachten. Welke conclusies heb je getrokken, en hoe helpend of belemmerend zijn die voor je?

  5. Gedrag

    Hoe ging jij met die ervaringen om? Wat heb jij gedaan? Welk gedrag heb je vertoond?

Kan ik dit ook heel praktisch toepassen?

Zeker weten! Bovenstaande stappen kan je concreet en gestructureerd oppakken met de zelfkonfrontatiemethode (ZKM). In deel 2 van deze blog lees je daar meer over, dus houd de website in de gaten!


 Bert Holman is een ervaren personal coach en ontwikkelaar. Hij helpt nieuwe perspectieven te ontdekken met onderbouwde begeleidingsinstrumenten die de duik in jezelf vergemakkelijken. Zijn passie is om de eigenheid en talenten van jou centraal te stellen en te mobiliseren.
Zijn lijfspreuk: intens voelen hoe waardevol je bent, dat is “pure” rijkdom.
https://www.essenceiam.nl/