fbpx

Een sterk Linkedin-profiel!

Ellen van Putten 20 januari 2015

Toen ik laatst samen met een kandidaat tijdens een Linkedin-sessie zijn profiel ging optimaliseren zei hij: “Ik verwacht hier niet veel van”. Groot was zijn verbazing toen hij diezelfde middag gebeld werd door een recruiter die zijn LinkedIn-profiel interessant vond en hem graag wilde benaderen voor vacatures in de nabije toekomst.

Zichtbaarheid en bereikbaarheid

Maar waar zat het ‘m nu in dat de recruiter hem vond? Hij had een compleet en actueel profiel: goede professionele foto; kopregel, samenvatting en werkervaring compleet en met de juiste trefwoorden; en niet te vergeten: hoe men hem snel kon bereiken. Bij contactgegevens (bovenaan), aanbevolen contactmethode (onderaan) en in zijn samenvatting stonden zijn e-mailadres en mobiele telefoonnummer.

Contact maken

De afgelopen tijd kreeg ik verschillende uitnodigingen om te connecten op Linkedin. Soms met een leuke, aansprekende uitnodiging erbij waarin staat waarom iemand me uitnodigt. Dan ontstaat er al gelijk iets van ‘persoonlijk’ contact ook al is het online. Maar helaas ook vaak zonder persoonlijk bericht. Jammer! Gemiste kans! Want juist ook met je persoonlijke uitnodiging leg je de basis voor een prettig contact, kun je jezelf profileren en laten zien dat je graag iets voor de ander wilt betekenen.

Bedanken!

En reageer jij wel eens op mensen die jouw profiel hebben bekeken en met wie je nog niet gelinkt bent? Door iemand te bedanken voor zijn/haar interesse in jouw profiel en te vragen of je iets voor diegene kan betekenen leg je contact en laat je zien dat je proactief bent. Je kunt die persoon uitnodigen voor een kop koffie en nader kennismaken. En je zult niet de eerste zijn die via deze weg een nieuwe baan vindt.


Ellen van Putten

Ellen van Putten (LinkedIn)
Ellen werkt als zelfstandig loopbaancoach, jobmarketeer en trainer vanuit haar eigen bedrijf NOEST Training & Advies in Groningen. Ze is expert in coachen richting arbeidsmarkt, jobmarketing en online profilering. Ze verzorgt (individueel en in groepen) werkgerelateerde Social Media-trainingen over Linkedin, Facebook, Twitter en Jobboards. Ellen heeft als motto: ‘Als je loslaat, heb je 2 handen vrij!’