fbpx

Met deze boodschap komt iemand in beweging

Marian Stoppelenburg 8 januari 2015

Stel, je bent op een netwerkbijeenkomst. Je mag maximaal 30 woorden gebruiken om een boodschap te delen met de aanwezigen. Welke woorden kies jij?

WAT- en HOE-boodschappen

Veel mensen kiezen in zo’n situatie voor een WAT-boodschap. Ze vertellen wat ze kunnen, wat ze weten, welke diploma’s ze hebben. “Ik ben Loes, gediplomeerd boekhouder. Ik maak jaarrekeningen, doe btw-aangiften en bedrijfsadministraties.”

Leuk om te weten, Loes, maar deze boodschap zet niemand in beweging, maakt niemand nieuwsgierig. Boekhouders zijn er zoveel…

Loes kan ook kiezen voor een HOE-boodschap. Ze zegt: “Ik ben zeer ervaren, betrouwbaar, sociaal en flexibel. Ik ben goed met cijfers. Kwaliteit en service zijn belangrijk voor mij.”
Dat geloof ik graag, Loes, maar dit zégt iedereen en dit géldt ook voor bijna iedereen. Ook met deze boodschap krijg je niemand in beweging. Kijk nu nog eens naar je ‘summary’ op je LinkedIN-profiel. Is dat een WAT- of HOE-boodschap? Haal die maar weg. Daar win je de oorlog niet mee.

Breng jouw WAAROM-boodschap in beeld

De feiten uit de WAT-boodschap staan al elders op je profielpagina. De kwalificaties uit de HOE-boodschap hebben geen toegevoegde waarde en kan je beter niet aan jezelf geven. Laat een ander dat doen in een ‘recommendation’.

Maar wat dan? Zoek jouw WAAROM-boodschap. Welk detail maakt jou net even anders dan die 156 overige sollicitanten? Dat is niet makkelijk misschien, maar het ís er. Jij bent bijzonder. Jij hebt iets wat anderen niet hebben, iets wat relevant is voor de lezer. Breng het in beeld, letterlijk met woorden, figuurlijk met een plaatje.

WAAROM-boodschapLoes staat op en zegt: “Ik controleerde de boeken van een zwembad, ontdekte een lek, waardoor het geld niet langer met bakken tegelijk naar buiten stroomde…”

 

 


Marian Stoppelenburg

Marian Stoppelenburg (LinkedIn)
Als expert in tekststrategie ontwikkelde zij de methode ‘Drie denkstappen naar sterke teksten’ en ConnectingFriends.NET. Haar WAAROM-boodschap is: “Een sterke tekst opent de deur naar meer plezier, gemak en succes.”