XpertHR: ‘HR, laat je verrassen’

Jolan Douwes (bron: XpertHR Actueel) 5 oktober 2017

Freelance journalist Jolan Douwes schreef voor XpertHR Actueel een artikel over de Nationale Werkbezoekdag van DeBroekriem en daarbij interviewde ze ook Yolanda Nout. Nout is werkzaam als HR-adviseur bij Draaijer+partners.


Nationale Werkbezoekdag: ‘HR, laat je verrassen’

Van een garage in Zwolle tot de gemeente Zeist, ruim honderd bedrijven hebben zich opgegeven voor de Nationale Werkbezoekdag op 22 november. Initiatiefnemer DeBroekriem, een netwerkorganisatie voor werkzoekenden, streeft naar duizend. ‘De dag is een kans voor HR om verder te kijken dan het cv.’

De Nationale Werkbezoekdag werd voor het eerst georganiseerd in 2013. Op Twitter opperde hoogleraar Arbeidsmarkt Ton Wilthagen van Tilburg University het idee en DeBroekriem pakte het op. Na drie jaar stilte wordt het initiatief dit jaar nieuw leven ingeblazen. ‘De eerste edities werd het vooral in Brabant opgepakt, maar nu betrekken we er bedrijven in heel Nederland bij’, vertelt organisator Pieter Vermeer. Hoe diverser het aanbod is, hoe beter. De dag moet elke werkzoekende iets te bieden hebben, hoog- en laagopgeleid, jong of 50-plus, allochtoon en autochtoon.’

Het initiatief is geen banenmarkt, waar werkzoekenden met hun cv wapperen. De bedoeling is dat ze netwerken bij organisaties waar ze altijd al eens een kijkje wilden nemen. De deelnemende bedrijven hebben de vrijheid om de dag naar eigen inzicht in te richten. ‘De een maakt een compleet programma, met rondleidingen, een lunch en een presentatie van de directeur. De ander heeft alleen tijd voor een kopje koffie. Dat is ook prima’, zegt Pieter Vermeer.

Employer branding

Hebben bedrijven er zelf ook iets aan? Zij kunnen zichzelf in de etalage zetten door te laten zien dat ze een maatschappelijk hart hebben. Heet dat niet employer branding? Op de website van de Nationale Werkbezoekdag melden we wie meedoen.’ Het is mooi meegenomen als er banen uit voortkomen, maar dat is niet het doel. ‘Misschien gaan werkzoekenden zich daarna laten omscholen in een richting waar ze anders nooit aan hadden gedacht.’

Yolanda Nout, HR-adviseur van draaijer+partners doet voor het eerst mee. Haar adviesbureau, partner in strategische huisvestingsvragen binnen leer-, zorg- en werkomgevingen, merkt dat er krapte is in de vastgoedsector. Voor de vestigingen in Utrecht en Groningen is de Werkbezoekdag een kans om te horen waar werkzoekenden op letten. ‘Kijken ze vooral naar arbeidsvoorwaarden of wegen andere zaken zwaarder bij de keuze van een nieuwe werkgever? Tijdens de Werkbezoekdag kunnen werkzoekenden zelf ervaren of onze medewerkers trots zijn op wat ze doen en plezier hebben met hun collega’s.’

De informele gesprekken helpen haar bureau om een thermometer in de arbeidsmarkt te steken, zegt de HR-adviseur. Daardoor kan het onderscheidender werven.

Nouts tip aan andere HR-adviseurs: ‘Doe mee. HR zit te vaak binnen, achter de laptop. Bij werving en selectie is het cv te vaak leidend. Maar daar zie je niet aan of de kandidaat ook als mens ook bij je organisatie past. Maak meer ruimte voor open kennismakingsgesprekken met werkzoekenden. Laat je verrassen.’

Meer informatie: Nationale Werkbezoekdag

Bron: XpertHR Actueel


Afbeeldingsresultaat voor Jolan douwesJolan Douwes (LinkedIn)

Jolan Douwes is loopbaanadviseur, sollicitatietrainer en freelance journalist. Voor de website XpertHR schrijft zij over trends en ontwikkelingen die interessant zijn voor HR-professionals.

Ook is Jolan Douwes gastspreker bij DeBroekriem!