fbpx

Werk vinden met social media, het kan!

Martin Hogenhout, 7 oktober 2019

Dat social media niet meer weg te denken is in ons leven, is iedereen bekend. Solliciteren met social media wordt steeds actueler. De vraag is alleen: ‘Hoe word je zichtbaar en vindbaar’ voor een werkgever. In deze blog vertel ik je er meer over hoe je dit doet met LinkedIn.

Jouw persoonlijk profiel maken

Het LinkedIn profiel is jouw digitale cv. Je vertelt wie je bent en wat jouw kennis en ervaring is. Jouw profiel bestaat uit de volgende onderdelen:

  1. Een goede profielfoto en een achtergrondfoto die iets zegt over jouw vakgebied. Samen met de header is dit dé eerste indruk van jouzelf. In de info/samenvatting geef je aan wat jouw meerwaarde is voor de organisatie/branche, waar je wilt gaan werken en natuurlijk leest de werkgever hier jouw telefoonnummer en mailadres, zodat hij je kan bellen.
  2. In het onderdeel ervaring geef je aan waar je gewerkt hebt, wat jouw belangrijkste taken en verantwoordelijkheden waren. Vermeld hier ook resultaten die je in die baan hebt gerealiseerd.
  3. De onderdelen scholing, vaardigheden en onderschrijvingen onderbouwen jouw kennis en vaardigheden. Het is mooi als anderen deze kennis en ervaring onderschrijven of dat een aanbeveling van jou is geschreven. Onderzoek verder op welke manier je jouw LinkedIn profiel persoonlijk kan maken met passende documenten en/of foto’s/video’s.

Laat iemand uit jouw omgeving meelezen en schrijven zodat jij je op een goede manier kan presenteren.

Aan de slag met jouw LinkedIn netwerk

Je hebt een goed LinkedIn profiel gemaakt, echter daarmee ben je er niet! De vraag is op welke manier jij zichtbaar bent voor een werkgever waar je wilt gaan werken of voor andere personen uit je netwerk. Kortom: Hoe ga je aan de slag met jouw LinkedIn netwerk?

  1. Maak gebruik van je netwerk of breid jouw netwerk uit met:
    • Oud studiegenoten en/of mensen van cursussen die je gedaan hebt.
    • Oud collega’s of klanten met wie je hebt samengewerkt.
    • Individuele mensen die je kent (familie en vrienden) en mensen die om andere redenen waardevol voor je kunnen zijn.
    Jouw netwerk kan waardevolle tips geven over organisaties die van belang zijn of waar een vacature ontstaat. Stel vragen aan jouw netwerk over onderwerpen die jij interessant vindt in jouw vakgebied of over jouw hobby, et cetera.
  2. Zoek groepen op in LinkedIn over jouw vakgebied, jouw hobby’s en dergelijke en sluit je aan bij deze groepen. Lees bijdragen en reageer. Op deze manier word je met jouw kennis en ervaring al zichtbaar en je blijft op de hoogte van je vakgebied.
  3. Volg bedrijven die op LinkedIn een bedrijfspagina hebben. Leg contacten met medewerkers die hier werken. Zij kunnen je helpen verder in contact te komen met personen binnen het bedrijf of geven je tips.
  4. Plaats een bijdrage op de tijdlijn van LinkedIn. Dit kan zijn:
    • Een artikel dat je wilt delen met jouw netwerk, of dat je zelf geschreven hebt.
    • Een plaatje/foto met begeleidende tekst die iets over jouw vakgebied zegt.
    • Een video die je gemaakt hebt.
    • Een persona van jezelf.

Reageer op artikelen of bijdragen van anderen met een vraag of een positieve opmerking.


Over de auteur:
Martin Hogenhout is loopbaanbegeleider in Noord-Brabant. Hij helpt mensen op weg om een baan te vinden die bij hen past en ondersteunt hen bij het solliciteren. Martin zijn motto is: ‘Vinden en gevonden worden’. Zie ook: