fbpx

Time-management voor werkzoekenden

Esther Bos 27 februari 2017

Time-management voor werkzoekenden


Solliciteren? Het nut van stofzuigen.

Werkloos zijn heeft bij de buitenwereld vaak nog het imago van joggingbroek, afstandsbediening en rozekoekenverslaving. En eerlijk gezegd was dat ook mijn schrikbeeld toen ik te horen kreeg dat mijn functie kwam te vervallen. Om dit te bezweren dook ik vanaf dag 1 in de doe-stand. Als ongekroonde lijstjeskoningin des huizes maakte ik dagelijks een lijstje taken. Een stok achter de deur en een wapen tegen de oeverloze vrije tijd die voor mij lag. Leek me een strak omlijnd plan. Boy, was I wrong.

 

Stress ontaardde in moedeloosheid

Het leven van een beginnend werkzoekende bleek een fulltime functie waarbij vele ballen in de lucht gehouden moeten worden. LinkedIn bleek een digitaal netwerk waarin je hopeloos verstrikt kunt raken tussen de waardevolle posts en interessante mensen. Banensites bleken jobalerts-afschietende mailboxverstikkers. ’s Avonds hing ik dus nog steeds bij punt 1 van mijn lijstje. Leeg. En zonder enig resultaat dat ik mijn joggingbroek-vrezende buitenwacht kon melden.
Stress ontaarde in moedeloosheid.

Peptalk bij DeBroekriem

Gelukkig was daar het event “Positieve Psychologie” van DeBroekriem met arbeidspsycholoog Jorg Damen als gastspreker. Een ‘ochtendje peptalk’, dacht ik. Het wérd een inspirerende training time-management. En mijn lijstjes staan voortaan als een huis en dat gun ik iedereen. Daarom deel ik hierbij de tips uit deze workshop.

 

10 time-management tips voor werkzoekenden

 

Tip 1: Less is more

De eerste tip voor time-management: less is more. Of andersom eigenlijk: meer is minder. Want hoe meer je op dat lijstje propt, hoe groter de kans is dat je aan het eind van de dag nog te weinig hebt afgestreept. Maak een lijstje dat menselijkerwijs te doen is. Tip van Jorg: vul het in tot de lunch. Dat is al heel wat.

Tip 2: Time flies…

Baken je taken af in losse tijdsblokken. Lees: kwartiertjes, halfuurtjes. Maximaal een uur. Schrijf die naast je taken op. “Van 9.00 – 9.30…”
Zul je meteen zien dat een lijstje met 17 taken wat hoog gegrepen is voor een dag van 24 uur.
Ligt er een langere taak op je te wachten en vind je het lastig geconcentreerd te blijven? Dan is de Pomodoro-techniek misschien iets voor jou.

Tip 3: Mix & Match

Naast alle tijd aan de computer en telefoon, vul je vaak je dag ook met andere zaken. Denk aan stofzuigen, de hond uitlaten, lunchen. Kortom: kost iets tijd? Plan het dan ook in op je lijstje.
Zorg hierbij voor afwisseling tussen ‘moetjes’ en taken die energie geven. Even bewegen doet soms wonderen. Tip 3b: plan ook je LinkedIn-gebruik in, en baken het hiermee af. Scheelt een hoop tijd.

 

Tip 4: Ga stofzuigen

Met dank aan gastspreker Jorg: begin niet met het checken van je mailbox. Dit slurpt ongemerkt veel energie die je voor de rest van je lijstje nodig hebt. Plan dit bijvoorbeeld na de lunch. Last van Fear of Missing Out? Probeer het eens en je zult zien dat je in die eerste paar uur uiteindelijk weinig essentieels mist.
Zet daarvoor in de plaats een korte, actieve taak op nummer 1. Ben je meteen lekker op dreef. Ga stofzuigen.

Tip 5: Voor de dag van morgen

Stel de avond van tevoren je lijstje op. Vaak schieten je gedurende een dag al allerlei taken te binnen voor de dag erna. De ochtend direct kunnen beginnen met het afwerken van je lijstje in plaats van het eerst op te moeten stellen, werkt echt het beste.

Tip 6: Omarm het onverwachte

Komen er op een dag toch ontelbare zaken tussendoor, die je wel afhandelt, maar die je lijstje dwarsbomen? Zet deze er dan later ook gewoon bij. Zo heb je toch zicht op wat jouw dag heeft gevuld. Nog meer behoefte aan voldoening? Bewaar de lijstjes dan eens een week (of koop zo’n handige 1-dag-per-pagina-agenda ervoor) en blader terug. Effect verzekerd.

Tip 7: Wees aardig voor jezelf

En vraag niet te veel verandering van jezelf ineens. Begin met één tip uit deze lijst toe te passen en kies daarin de methode die het best bij je oude gewoontes past. Ben je een Post-It type? Houden zo. Meer van de digitale spreadsheets? Ga zo door. Goede voornemens komen in stukjes.
Rome is tenslotte ook niet in één dag gebouwd. En ook nog steeds niet af trouwens. Ik bedoel maar.

Mis je tip 8 t/m 10?

Klopt. Time’s up. Stop hier met dit blog lezen, klik dit tabblad dicht en maak je eerste onfeilbare lijstje wees zelf ook succesvol met time-management.

Dan ga ik stofzuigen.


Auteur: Esther Bos (LinkedIn)

Gedreven door verhalen en met schrijversbloed in de aderen. Als tekstschrijver zoekt ze de stoel van de lezer op in haar missie de wereld een stukje helderder te verwoorden.En dat kan in het Nederlands, maar net zo makkelijk in het Italiaans. “Fungeren als de ontbrekende schakel in de communicatie tussen culturen en mensen, maar ook tussen de mens en zijn onbegrijpelijk vertaalde handleiding, of het bedrijf en zijn doelgroep, is wat mij beweegt.”

Marketingcommunicatie | teksten voor online en print | branded content | (web) redactie | eindredactie | vertalingen