fbpx

Tekststrategie voor jouw sollicitatiebrief

Marian Stoppelenburg, 17 april 2019

Tekststrategie is gestructureerde tekstvoorbereiding. Gebruik je tekststrategie voor een sollicitatiebrief, dan is een van de deelstappen in de tekstvoorbereiding volgens de methode ‘Drie Denkstappen’ jouw keuze van het gedragsdoel.

Jouw keuze voor een ‘gedragsdoel’ maak je in STAP 1C van de tekstvoorbereiding. In die stap geef jij als schrijver antwoord op de vraag ‘Wat moet de lezer doen, direct na het lezen van mijn sollicitatiebrief?’ Natuurlijk wil jij dat de lezer jou die baan geeft, maar in deze fase is dat juist een valkuil. Het enige wat jij (in deze eerste fase van het sollicitatietraject) kan bereiken in het gedrag van de lezer is, dat hij jouw brief op de goede stapel legt. Lukt dat, dan heb je het gedragsdoel van jouw tekst bereikt.

Ligt jouw brief eenmaal op de goede stapel, dan volgt een nieuwe communicatiesituatie met een nieuw gedragsdoel. Dat is bijvoorbeeld een bezoek aan jouw LinkedIn-pagina of een gesprek. Voorbeelden vind je op ‘Profieltekst met power’

Hoe bereik je met jouw brief dat eerste gedragsdoel?

Je wilt met jouw sollicitatiebrief het gedrag van de lezer beïnvloeden. Daarvoor heb je zijn aandacht nodig. Hoe krijg je gegarandeerd de aandacht van je lezer?

Communiceer persoonlijk met unieke details. Als je daadwerkelijk persoonlijk communiceert, voelt je lezer dat direct in de eerste zin. Hij ervaart onbewust, dat de tekst alleen voor hem bedoeld is. Dan heb je zijn aandacht. De unieke details in een sollicitatiebrief zijn feiten die jou als persoon verbinden met de organisatie of de baan.

Een brief zonder effect:

Geachte heer, mevrouw,

Ik ben een professional met een gezonde dosis ambitie en zie mijzelf graag werken in de functie van office manager bij uw organisatie. Mijn kernkwaliteiten zijn: betrouwbaar, flexibel, analytisch, accuraat, oplossingsgericht, zelfstandig en representatief.

Een brief met effect:

Geachte mevrouw Bandelaar,

‘Als ex-marinier zet ik graag stevige stappen in de innovatie van het onderwijs’.

Met zes jaar ervaring als ‘sportondernemer’ en een militaire opleiding sta ik stevig in mijn schoenen. Vanuit deze positie solliciteer ik naar de functie van Teamleider Onderwijs Sport & Gezondheid bij uw school.

Wilt u mijn stappen volgen? De schoen leidt u naar mijn profiel op LinkedIn.

Durf te kiezen

Wil je dat jouw brief de lezer raakt? Durf te kiezen voor persoonlijke details. Drie tips om je lezer ‘bij de strot te pakken’:

  1. Laat je lezer zien en voelen wat jij te vertellen hebt
  2. Gebruik beeldende termen die passen bij je kernboodschap
  3. Beantwoord de lezersvraag ‘Waarom zou ik deze persoon willen ontmoeten?’

Deze tips zijn rechtstreeks te koppelen aan de verschillende deelstappen van de methode ‘Drie Denkstappen naar Sterke Teksten’ voor tekststrategie. De digitale tool voor tekstvoorbereiding kun je gratis opvragen.


Over de auteur:
Marian Stoppelenburg neemt concrete acties om haar professionele en persoonlijke missie te combineren. Zij ontwikkelt in haar bedrijf, Consonante Communicatie, een methode voor tekststrategie. Marian heeft de methode Drie Denkstappen naar Sterke Teksten voor tekststrategie ontwikkelt. Tekststrategie introduceert een nieuwe benadering van tekst en daarmee een oplossing voor het verlies van tijd, geld en imago door slechte teksten. Haar missie als ondernemer & trainer is dan ook ‘Tekststrategie voor elke professional’.