Neuromarketing: speel in op het reptielenbrein

Mies Mikx 2 mei 2016

Neuromarketing: speel in op het reptielenbrein


Wist je dat de kans dat je wordt uitgenodigd voor een gesprek, kan worden bepaald door het lettertype waarin je je cv print? Of door de overeenkomsten die je hebt met de recruiter? Sterke staaltjes uit de neuromarketing. Fiona Kloosterman gaf hierover een presentatie bij de teamdag van DeBroekriem. Hoe speel je als sollicitant in op het reptielenbrein?

 

Fiona Stoop over neuromarketing bij solliciteren bij teamdag DeBroekriem

Fiona Kloosterman over neuromarketing bij solliciteren bij teamdag DeBroekriem

“Bizar, hè?” Vrolijk kijkt personal branding expert Fiona Kloosterman de zaal in, nadat ze heeft verteld dat je als warmer persoon wordt gezien, als je iemand iets warms te drinken aanbiedt. Het is een van de vele voorbeelden die ze geeft van neuromarketing. Sommigen in de zaal vinden het wel een beetje spooky; het doet denken aan sluikreclame voor chips of drank in films. Fiona vertelt dat ze dat wel herkent. Maar toen ze zich verdiepte in neuromarketing, leerde ze ook hoe je er je voordeel mee kan doen als werkzoekende. “En toen dacht ik: dit moeten sollicitanten weten en inzetten bij hun sollicitatiegesprekken!”

 

Verkopen aan een krokodil

Neuromarketing speelt in op de beslissingen die mensen maken met hun ‘reptielenbrein’, het ‘oerbrein’, dat in een split-second beslissingen neemt die op gevoel zijn gebaseerd, niet op ratio. 95 Procent van de keuzes schijnt zo gemaakt te worden, en maar 1 tot 5 procent van de keuzes die mensen maken, zijn weloverwogen en rationeel. “We moeten dus inspelen op dat reptielenbrein”, vertelt Fiona, “dus verkopen aan een krokodil. Hoe doe je dat?” Ze geeft ons zes eigenschappen van het oerbrein waar je rekening mee kunt houden.

Post-it op je CV

Ten eerste is het oerbrein egocentrisch. Het denkt vanuit zichzelf. Dus als jij als sollicitant vraagt: “Zoekt u iemand die A en B kan”, dan komt dat bij een bedrijf geïnteresseerder over dan bijvoorbeeld: “Ik ben iemand die A en B kan.” Ook houdt het oerbrein van contrast, dus zorg dat je je onderscheidt. Dat kan bijvoorbeeld door een post-it met daarop ‘bedankt!’ op je ingeleverde cv te plakken. En maak het tastbaar. Als je bakker bent, ga dan broodjes uitdelen bij werkgevers. Als je stem belangrijk is in je beoogde functie, spreek een boodschap in. Als je ontwerper bent, maak dan een mooie site over jezelf.

 

Storytelling op je LinkedIn profiel en sollicitatiebrief

Het begin, einde en hoogtepunt van je verhaal blijft het beste hangen. Fiona: “dat moet dus knallen! Ook in je LinkedIn profiel en sollicitatiebrieven.” Storytelling kan je dus helpen om indruk te maken op het reptielenbrein. Een feitelijk verhaal is zo vergeten, het beschrijven van gevoel en details neemt mensen mee. Het reptielenbrein is visueel. Binnen 50 milliseconden hebben mensen een eerste indruk gemaakt: is dit lettertype lekker makkelijk leesbaar? Ziet deze persoon er betrouwbaar uit? Zelfs zwaarder papier voor het uitprinten van je cv kan helpen ‘gewichtiger’ over te komen. Tenslotte is emotie een belangrijke factor. Mensen maken vaak een keuze ‘omdat het zo goed voelt’.

 

Verdiep je in je gesprekspartner bij het sollictatiegesprek

Om je gesprekspartner een goed gevoel te geven, kun je zoeken naar overeenkomsten. Dat kan met digitale hulp. Fiona laat ons oefenen met de website Crystalknows. Al gauw komen twee mensen in de zaal erachter dat ze allebei hardlopen, en ook nog dezelfde tijd neerzetten. “Als je die overeenkomsten benoemt, dan voelt je gesprekspartner al meteen meer een band,” legt Fiona uit. “Zo heb ik laatst ‘ja’ gezegd op een verzoek, omdat het gedaan werd door iemand die dezelfde verjaardag heeft als ik!”

 

Voorbeelden gezocht

Het boek van Fiona Kloosterman Je bent aangenomen! Slim solliciteren aan de hand van neuromarketingonderzoek wordt verwacht in mei 2016. Heb je in je banenjacht zelf ook wel eens aan neuromarketing gedaan? Deel je voorbeeld(en) hieronder, en misschien neemt Fiona het nog mee in haar boek!

 


DeBroekriem organiseert elke maand een teamdag voor alle vrijwilligers van DeBroekriem. Wil jij ook profiteren van topsprekers als Fiona Stoop? Meld je aan als eventmanager!


 

Mies Mikx over neuromarketing bij solliciteren

Mies Mikx
LlinkedIn: https://www.linkedin.com/in/miesmikx

“Researchen, communiceren, organiseren; dat is wat ik het liefste doe. Het juiste verhaal vertellen op de juiste manier. Ik ben betrokken en sociaal, nieuwsgierig en onderzoekend. Het werken in redacties heeft me communicatief vaardig gemaakt, zowel binnen teams als naar buiten toe. Ik ben pro-actief, resultaat- en klantgericht. Mijn vermogen om logisch en analytisch te denken, helpen me oplossingen voor problemen te zoeken, en efficiënt te plannen en te organiseren.”