Achter de schermen bij een webinar van DeBroekriem

Emily May 't Hoen 10 april 2018

Houd deze pagina in de gaten voor onze webinars!

Het fenomeen webinar bestaat al een tijdje. Ik neem er graag aan deel, lekker thuis vanuit mijn eigen luie stoel. Ik vind het voor bedrijven en ondernemers een fantastisch middel om kennis over te dragen aan veel mensen tegelijk. En om interactief met je doelgroep in contact te komen. Maar wat is daar allemaal voor nodig? Een brutaal mens heeft de halve wereld, dus ik nodigde mezelf uit bij De Broekriem om daarover meer kennis op te doen.

De Broekriem is een organisatie die in het hele land evenementen organiseert voor werkzoekenden. Heel tof is dat. Je kunt er gratis trainingen volgen en krijgt tips voor het zoeken naar een baan en het uitbreiden van je netwerk. Maandelijks organiseert De Broekriem een webinar. Dat is een online presentatie zonder live publiek, waarbij alle deelnemers op een vast tijdstip kunnen inloggen vanaf een willekeurige locatie. Projectmanager/presentator Annemieke Methorst vindt het geen probleem als ik eens kom meekijken. Een voorwaarde: dat ik ook een handje meehelp als moderator.

Wat is er zoal nodig voor zo’n webinar?

  • Een leerzaam onderwerp wat de doelgroep kan helpen. In dit geval ‘Online personal branding’ voor werkzoekenden. Hoe presenteer jij je via LinkedIn voor je potentiële werkgever?
  • Een inspirerende en energieke gastspreker. Dat zit wel goed met Aruna Gopal, die zich als personal branding strateeg ook zelf erg goed weet te presenteren.
  • Een kundige stressbestendige presentator. Annemiek geeft geen krimp als de gastspreker pas vijf minuten voor aanvang in de studio aankomt. Zij presenteerde al zo’n 20 keer eerder een webinar en leidt ook dit keer met gemak het gesprek in goede banen.
  • Een goede voorbereiding: Annemiek en Aruna hebben de onderwerpen voor het webinar voorbesproken en de sheets voor de presentatie gemaakt.
  • Een efficiënt software-pakket: De Broekriem maakt gebruik van ‘Webinar-geek’. Het programma regelt de registratie van deelnemers. Het verzorgt de live-chatfunctie waarmee kijkers gelijk hun vragen kunnen stellen. En via interactieve polls kan de mening van de deelnemers worden gepeild. Ook houdt de software allerlei data bij over het aantal kijkers, het aantal berichten, etc.
  • Een geschikte locatie en goedwerkende techniek: De Broekriem pakt het professioneel aan met een akoestisch stille ruimte bij Seats2Meet, vaste internetaansluiting, drie lampen, een webcam en een microfoon. Het kost twee mensen zo’n drie kwartier om alles aan te sluiten en te testen.
  • Een team van drie moderators. Zij beantwoorden gedurende het webinar vlot alle vragen en opmerkingen van kijkers. Ik mag even helpen en ondervindt dat het handig is om je als moderator van tevoren in te lezen en de gegevens van de spreker bij de hand te houden.

Een webinar organiseren is niet zo moeilijk, maar ik ben er wel achter dat je het niet zomaar even alleen doet. Hoe meer deelnemers, hoe meer moderators je nodig hebt om de vragenstroom bij te houden.


webinarEmily May ’t Hoen (LinkedIn)
Ik kan organisaties en ondernemers helpen om op een interactieve manier met hun doelgroep in contact te komen. Door samen boodschap en doelen te vertalen naar een aantrekkelijke interactieve presentatie gericht op de doelgroep. In dat deel ben ik reeds bedreven, en al is deze techniek nog nieuw voor me: ik ga die uitdaging graag aan. Wil jij als ondernemer of met jouw organisatie ook de interactie met je doelgroep opzoeken middels een webinar? Ga dan samen met mij het experiment aan! Maak gerust een connectie met me.