fbpx

Rock your LinkedIn profile

Sabriye Aydin 3 oktober 2016

 

Ben je werkzoekend, maar blijft die leuke baan uit? Word je niet benaderd door recruiters? Hoe zichtbaar ben je op LinkedIn? Trainer Lorenzo Sendar deelde super tips tijdens de workshop Rock your LinkedIn profile. Lorenzo is werkzaam bij LinkedIn Benelux. Speciaal voor werkzoekenden van DeBroekriem geeft LinkedIn een unieke serie workshops met tips voor een goede LinkedIn profiel.

 

Hoe ziet een ijzersterk LinkedIn profiel uit?

 

  1. Plaats een professionele foto

Een goede foto kan je ook met je mobiele telefoon maken, mits je er professioneel gekleed bent, met een neutrale achtergrond en een foto waar je op lacht. Dat maakt immers een vriendelijke indruk.

 

  1. Maak de juiste headline

Zet hier duidelijk neer wat je wilt doen. Wat is jouw ‘Why’? Gebruik wel de term beschikbaar. Kun je in een zin duidelijk maken waar je naartoe wilt gaan? Kernachtig omschrijven kan ook, als het maar duidelijk maakt wat je doel is.

 

  1. Schrijf een goede samenvatting

Hiermee onderscheid je jezelf van de rest. Beschrijf wat je motiveert, wat je waarom is, wat je vaardigheden zijn. Plaats eventueel beeldmateriaal erbij. Een beeld zegt meer dan duizend woorden.

 

  1. Toon relevante werkervaring

Som niet alleen op wat je gedaan hebt, maar geef ook aan wat je toegevoegde waarde was voor dat bedrijf. Voeg hier eventueel ook foto’s of video’s bij (indien voorhanden).

 

  1. Meld je vrijwilligerswerk

Een belangrijke tip hierbij is, doe vrijwilligerswerk in de rol die je ambieert. Wil je een carriere switch maken en heb je nog geen werkervaring in die functie? Dan is vrijwilligerswerk een goede manier om toch werkervaring op te doen. Onderzoek eerst of er functies zijn die hierbij goed passen.

 

  1. Toon gevolgde opleidingen en cursussen

Meld de opleidingen die je dichterbij brengen bij je droombaan en relevant kunnen zijn. Maak daarin een goede afweging. Heb je als hobby fotografie en wil je aan de slag als internet marketeer, dan kan het nuttig zijn om dit te melden, want hiermee laat je zien dat je oog hebt voor beelden.

 

  1. Meld vaardigheden en expertises

Geef aan wat waar je expertise in hebt, zodat anderen (vakgenoten, managers, collega’s, businesspartners) die jou goed kennen, je vaardigheden kunnen onderschrijven.

 

 

Ga netwerken via LinkedIn

Zodra jij je profiel op orde hebt is het zaak om je netwerk te vergroten.

Volg interessante bedrijven

Bedrijven die op LinkedIn een profiel hebben, delen vaak hun vacatures. Op hun pagina krijg je een duidelijk beeld wat voor cultuur ze hebben en je houdt je kennis up to date. Een insider tip: volg bedrijven waar je wilt werken! Als zij op zoek gaan naar nieuwe medewerkers, krijgen ze een shortlist te zien van geïnteresseerden.

Deel je updates met je netwerk

Heb je een mening ergens over? Deel het. Heb je een blog? Deel het. Hiermee geef je een signaal af: namelijk waar ze jou voor moeten hebben. Succesvol zijn in je baan of leven doe je niet alleen, zet dus ook je netwerk in door updates te delen. Lorenzo deelde een mooie Afrikaanse gezegde: ‘If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together’.

 

 

De proef doorstaan

Om onze kennis te testen over Linkedin, had Lorenzo leuke vragen bedacht tijdens de workshop Rock your LinkedIn profile. Als je alle vragen goed had beantwoord, kon je een luxe notitieboekje winnen. Grote verrassing: ik won! Niet omdat ik stiekem alle vragen gegoogled heb, maar ik antwoordde op gevoel en ‘common sense’. Of ik word uitgenodigd door LinkedIn? Wie weet…

 


Wil jij ook een keer naar de workshop Rock your LinkedIn profile? Check dan regelmatig onze agenda of word lid van de besloten LinkedIn-groep van DeBroekriem, want daar staan nog meer tips!

 


 

sabriy aydinSabriye Aydin (website: http://sabriyeaydin.nl/)

“Ik ben beschikbaar als webredacteur. Ik heb mijn studies gevolgd aan de Hogeschool Rotterdam en Erasmus Universiteit. Ik studeerde Maatschappijgeschiedenis en specialiseerde mij in het vak media. Als webredacteur zet ik mij graag in voor online projecten, zoals websites, nieuwsbrieven, sociale media en blogs. Gedreven door mijn nieuwsgierige inslag en inventiviteit, weet ik prille projecten vorm te geven. Mijn werk is toegespitst op het schrijven en redigeren van webteksten, communicatiemiddelen ontwikkelen, nieuwsbrieven verzorgen, advies geven over de structuur – menu en – lay-out van websites. Ik heb gevoel voor strategie, taal en beeld. Vanuit het niets ‘iets’ creëren, samenwerken en pionieren, is waar ik goed in ben. Ik kan mij inleven in de doelgroep en ik ben klantgericht. Het leveren van kwaliteit en resultaat is voor mij een grote prioriteit en ik kan goed omgaan met deadlines. Ik ben toegankelijk, betrokken, servicegericht en integer. Door mijn open houding kom ik makkelijk in contact met anderen en ik kan goed samenwerken. “