fbpx

Een goede pitch: why, how, what

Mark Polman 4 februari 2015

Een goede pitch is belangrijk bij de zoektocht naar een baan. Door kort en krachtig te vertellen wie je bent en wat je te bieden hebt, kun je jouw gesprekspartner enthousiasmeren. Maar wat maakt dat jouw verhaal blijft hangen? Vertel je verhaal via Simon Sinek’s ‘Why, How en What’-methode. Dit is een effectieve manier om te zorgen dat je verhaal blijft hangen.

Het maakt je pitch krachtig, authentiek, onderscheidend en doet een appèl op het gevoel van de ander. Kortom, je verhaal heeft meer impact dan wat feitjes over jezelf vertellen.

Why

Waar geloof je in? Waar kom jij ’s ochtends je bed voor uit? Niet de makkelijkste vraag om te beantwoorden, maar als je dit kort kunt omschrijven in woorden is dat de start van jouw pitch.

How

Hoe draag jij datgene wat je gelooft uit? Het mooie aan het beantwoorden van deze vraag is dat dit mogelijkheden schept, voor jou en voor de luisteraar. Je kunt hier een paar krachtige eigenschappen van jezelf noemen.

What

In het laatste gedeelte van je pitch word je pas concreet. Wat is datgene wat je precies zoekt? Je kunt hier functies benoemen.

Nieuwsgierig hoe dit er in de praktijk uitziet? Simon Sinek legt zijn theorie kort uit en laat zien hoe Apple zeer succesvol communiceert volgens deze methode. Succes met je pitch!


Mark PolmanMark Polman (LinkedIn)
Mark is een ondernemende en enthousiaste trainer-psycholoog die heilig gelooft in de noodzaak van het investeren in de mens. Want wat beweegt nou mensen? En wat zijn de voorwaarden om ieder zijn of haar kwaliteiten te laten inzetten? Dit soort vraagstukken intrigeert me en motiveert me om mijzelf verder te blijven ontwikkelen.