Op zoek naar werk: van inzicht naar inzet

Kitty Leemreize, 8 november 2018

Wanneer je op zoek bent naar werk, is de eerste logische vraag: wat voor soort werk zoek je? Vaak ben je geneigd een zelfde soort baan te zoeken als die je het laatst gehad hebt. Daar ben je immers ervaren in en bekend mee. Klinkt heel logisch. Maar is het dat ook echt?

Er zijn twee zaken die je je kunt afvragen bij het zoeken van een nieuwe baan. Allereerst: wil je echt hetzelfde soort werk blijven doen? En heeft dezelfde functie bij een ander bedrijf dezelfde inhoud als bij je vorige werkgever?

Wil je hetzelfde werk?

Het werk dat je doet, heb je misschien al jaren gedaan. Je bent er goed in geworden en het gaat bijna automatisch. Genoeg reden om hetzelfde te blijven doen, zou je denken. Maar dat je ergens goed in bent, betekent niet dat je er ook (op langere termijn) blij van wordt. De grote vraag is of je hier energie van krijgt, of dat het je juist energie kost. Wanneer je taken uitvoert die passen bij hoe jij van nature handelt, zullen deze je energie opleveren. Maar, omdat je eigen handelen voor jezelf zo vanzelfsprekend is, sta je daar vaak niet bewust bij stil. Iedereen heeft namelijk een voorkeursaanpak: de manier waarop hij of zij alles benadert en beoordeelt. Elke taak op je werk vraagt een bepaalde aanpak van je. Als die taken overeenkomen met jouw voorkeursaanpak, gaat het uitvoeren van de taken bijna vanzelf. Vragen ze echter iets anders van je, dan moet je er meer moeite voor doen. Op de lange termijn kan dat te veel van je vragen. Het is dus van groot belang inzicht te hebben in je voorkeursbenadering, zodat je jouw kennis en kunde optimaal kunt inzetten.

Dezelfde functie bij een ander bedrijf, is dat echt dezelfde functie?

Stel je bent accountmanager. Je bent dagelijks druk met het leggen en onderhouden van contacten met (potentiële) klanten. Veel op pad en ‘koffiedrinken’ dus. Nu ga je wisselen van baan en word je weer accountmanager, maar nu bij een ander bedrijf. Een soepele overgang lijkt voor de hand te liggen. Maar dat valt tegen. Bij je nieuwe werkgever is een accountmanager namelijk vooral bezig met het schrijven en berekenen van offertes. Veel solistisch werk achter je bureau. Dat vraagt iets heel anders van je dan je gewend was in je vorige functie, ondanks dat de functietitel hetzelfde is. Onderzoek daarom altijd wat de functie daadwerkelijk inhoudt en of de taken passen bij wie jij bent.

 


Over de auteur: Kitty Leemreize 

Kitty Leemreize helpt organisaties gebruik te maken van de verschillen tussen werknemers in plaats van deze verschillen als een last of bedreiging te zien. Ieder mens heeft zijn eigen manier waarop hij dingen aanpakt, beoordeelt of beleeft. Alle verschillende aanpakken zijn nodig. Door hier inzicht in te geven, ontstaat begrip en respect voor elkaar en wordt iedereen optimaal ingezet.

Voor meer informatie, kijk op www.qlaver4.nl.