fbpx

Mindful solliciteren

Rianne Busser 29 april 2016

Als hart-onder-de-(broek)riem-steek-cadeau kwam mijn moeder laatst met het Flow mindful werkboek aanzetten. Voor wie Flow nog niet kent: dit is een fijn tijdschrift over hoe we meer geluksmomentjes en rust kunnen creëren in ons drukke bestaan. Hoewel ik zeker pas op de plaats houd, ben ik steeds maar bezig. Daadwerkelijk, maar vooral in mijn hoofd. Ik denk met name aan wat ik nog niet bereikt heb, waarmee ik meer dan eens voorbij ga aan de dingen die er al wèl zijn en aan de tijd die ik heb.

En dat is zonde. Dus bewapend met een kop koffie en wat verdwaalde paaseitjes begon ik dit lees- en doeboek eens goed door te nemen. Ik wist het nu zeker: mindfulness wil ik niet alleen inbouwen in mijn sollicitatieproces maar ook in mijn leven.


Ik ben er nog niet

Als in-between-jobber herken je het vast wel: je zit hier, maar je wilt dáár zijn – en iets bereiken. Dit gaat gepaard met de gedachte dat je ‘er’ nog niet bent. Grote kans dat het westerse economische denken van de afgelopen eeuw nog zit ingebakken, waarin succes het credo is en rust roest. Daarbij werk je op de automatische piloot je taken of brieven af. Als gevolg zit je met je aandacht continue ergens anders. Bovendien dient zich het volgende scenario alweer aan waar je je over kunt opwinden op het moment dat je werk hebt. Zoals treinen die niet rijden. En zo blijf je bezig.


Gedachtes waarnemen

Wat dan helpt is een stap terug te nemen. Daar komt mindfulness om de hoek kijken. Mindfulness betekent dat je zonder oordeel aandacht hebt voor de ervaring hier en nu. Je neemt in dit geval je (werkloze) situatie waar zoals die is. Eigenlijk moet je je hoofd vergelijken met een snelweg vol auto’s – zo heb ik geleerd. Deze alsmaar door knallende voertuigen zijn je gedachten. En daar kan je achter aan gaan rennen, maar ze rijden toch wel door en jij raakt uitgeput. Je kunt beter langs de weg blijven zitten en van een afstandje toekijken: uit je hoofd stappen dus.
Ik pas mindfulness toe door meer dingen te doen waardoor ik in een ‘bubbel’ kom, zoals tekenen, hardlopen en de natuur in. Ook heb ik Headspace gedownload: een app met ademhalingsoefeningen van 10 minuten. Dit soort oefeningen maken me er van bewust dat ik kan kiezen welke gedachte ik toelaat. Een ervaringsdeskundige ben ik nog niet, maar door dit alles ben ik meer in plaats van dat ik iemand word. Hiervan krijg ik energie en dit komt mijn sollicitatieproces weer ten goede.

 

Headspace door mindful solliciteren

Ik zou ook jou willen aanraden meer stil te staan. Dit kan door mindfulness- slash meditatieoefeningen maar ook gewoon door een leuke (hoeft niet nuttige) activiteit die je helemaal in het nu brengt. Of neem voordat je aan een sollicitatiebrief begint een moment de tijd: neem je omgeving waar en merk op hoe je je voelt. Let eens een paar minuten alleen op je ademhaling.

Mindfulness levert je geen baan op. Het brengt je nergens anders dan bij jezelf. En dat is nou net de bedoeling. Want hierdoor ontstaat headspace en die kan je goed gebruiken in een periode die al genoeg onrust met zich kan meebrengen. Bijkomend voordeel: met een heldere geest kan je doelgerichter aan de bak.


Meer tekeningen op Instagram en via www.hollowhabit.com

 


 

Rianne R.A. BusserAuteur: Rianne Busser LinkedIn: Rianne Busser

Rianne is afgestudeerd in Kunstgeschiedenis en Jeugdliteratuur en heeft een parttime baan bij een cosmeticawebshop. “Ik heb werkervaring in diverse branches: de uitgeverijwereld, het museum- en veilingwezen en de detailhandel. Hierdoor ben ik erachter gekomen dat ik me in uiteenlopende rollen prettig voel. Zoals? Redactie- en promotie assistent, webredacteur, publieksmedewerker, management assistent en administratief medewerker. Ik houd vooral van functies waarin ik inhoudelijke en servicegerichte werkzaamheden met elkaar kan combineren. Dit verpak ik dan met een laag enthousiasme en mijn controlerende blik. Het liefst in een fijne organisatie! In mijn vrije tijd ben ik tekenaar.”