fbpx

Met zelfvertrouwen presenteren

Marja Schippers 5 mei 2014

Na een duidelijke en humoristische introductie van gastspreker Suus Brands over de houdbaarheidsdatum van “Wie ben ik”, vertelt ze dat de manier waarop je naar jezelf kijkt grotendeels heeft te maken met zelfvertrouwen. Als je zelfvertrouwen wankelt, dan kun je daar een beetje zuur van worden. Zo van: ‘waarom zij wel en ik niet?’. Zelfvertrouwen straal je uit en daar zit ook een gevoel achter.

Na een leuk voorstelrondje waarbij we ook Suus een beetje leren kennen, is het ijs al snel gebroken. Als je teveel zelfvertrouwen hebt, dan heb je vaak te weinig zelfreflectie. Heb je te weinig zelfvertrouwen, dan heb je teveel zelfkritiek en ben je nooit tevreden over jezelf. Dit straal je ook uit in je houding, dus wees je daar bewust van. Je bent in balans als je een goed zelfbeeld hebt.

Aan de slag!

In dat kader hebben wij een goede oefening gedaan waarbij we in 5 minuten moesten opschrijven waar we goed in zijn. Daarna ging één persoon uit de groep naar buiten. Vervolgens kwam deze persoon weer door de deur naar binnen om iedereen apart een hand te geven en zich voor te stellen. Diegene vertelde voor de hele groep in hooguit één minuut waar hij of zij goed in is. Naderhand mocht de groep commentaar geven op de manier van binnenkomen en de houding tijdens het voorstellen en het presenteren voor de groep. Deze oefening werd herhaald tot alle deelnemers aan de beurt waren geweest.

Dit proces was heel leerzaam voor iedereen. Je bent je namelijk niet altijd bewust van de non-verbale uitstraling in je houding als je bijvoorbeeld zenuwachtig bent als je voor een groep staat. Terwijl je toch al met iedereen kennis gemaakt hebt en je op je gemak voelt in de groep. Het is belangrijk dat wat je uitstraalt, overeenkomt met wat je zegt.

Goede tips

Tot slot nog paar goede tips die Suus ons gaf: kleed jezelf goed (verzorgd), zorg dat je in vorm bent, loop vastberaden en straal zelfvertrouwen uit, geef complimenten, maak oogcontact, neem je moment, spreek kort en duidelijk, sluit af met een punt of dank u wel.

Alle deelnemers waren zeer enthousiast over het verhaal van Suus. Vooral van het oefenen ter plekke heeft iedereen, en zeker ik, een hoop geleerd. Een heerlijke warme workshop! Dankjewel Suus.