fbpx

Je sollicitatiebrief in beeld

Jefta Bade, 30 december 2019

Je ziet het overal, als je scrollt over je tijdlijn en in reclames online: plaatjes, korte filmpjes en animaties. Onze wereld wordt steeds visueler. Logisch, want je kan zoveel sneller begrijpen wat er bedoeld wordt, als het visueel is. Zo zie je steeds vaker het verzoek om te solliciteren via video, maar het kan knap lastig zijn om een helder verhaal te hebben, ook als je een goede motivatie wilt schrijven. Daar heb ik een oplossing voor!

Als je zelf niet scherp hebt wat je wil zeggen, hoe ga je het verhaal dan goed overbrengen? Daar gaan we aan werken. Ik ga je een structuur geven die je denkproces visueel maakt. In een paar stappen kom je zo tot de kern en een helder verhaal. Het mooie is dat je daar niet eens voor hoeft te tekenen!

Structuur geven aan je verhaal

Allereerst ga je aan de slag met stap 1, de structuur van de aanpak. Hoe ga je te werk?
1. Eerst alle brokstukken verzamelen, de breedte in! Van wat jij te bieden hebt, tot wat de vacature vraagt, schrijf alle ‘puzzelstukjes’ uit.
2. Daarna gaan we de puzzel leggen – wat zie je dan ontstaan? Wat is de kern van dit verhaal?
3. Toespitsen. Wat is de lijn in dit verhaal? Waar begin je en hoe ga je het vertellen?

Papier vouwen

Laten we nu inzoomen op stap 2, de puzzel leggen. Daar heb ik ook een structuur voor. De 9-vlakken-structuur. Dus pak een leeg A4tje en vouw deze 2x in 3-en. Kijk even naar het plaatje, dan zie je direct wat ik bedoel.

Alle 9 vlakken hebben een functie, maar voor nu kijken we naar de 3 belangrijkste.

De KERN – Daar gaat het écht over.
Waar zet je de kern neer? Juist In het midden van het midden.
De BEDOELING – wat is het ‘hoog over’ doel?
Waar gaat het uiteindelijk naar toe? Dat is de stip op de horizon, in Engels ‘the purpose’. Dit staat rechtsbovenin.
START – Het verhaal beginnen.
De puzzel begin je met leggen links-onderin.

Voorbeeld erbij pakken

Dit klinkt allemaal abstract en theoretisch. Hoe ga je dit nu praktisch gebruiken? Laten we hiervoor naar een concreet voorbeeld Vacature Backoffice Medewerker kijken van een vacature die ik van het internet pluk. Er wordt gevraagd naar een Backoffice medewerker van een dienstverlener in Rotterdam.

Wat staat daarin?

Een functieomschrijving met A) wat er praktisch van jou verwacht wordt – de type taken en B) wat ze van jou als persoon verwachten. Ook staan er functie-eisen (door welk toegangspoortje moet je passen om in deze achtbaan mee te kunnen). Het derde en laatste deel is het bedrijfsprofiel, waarin het bedrijf schrijft ‘wie zijn wij eigenlijk’ en waar ze in geloven.

So far, so good toch?

Dan spring ik nu even naar voren, voorbij het puzzelstukjes verzamelen, naar de 9-vlakken-structuur.

  • Wat zet jij in de kern? Hoe jullie een match zijn op persoonlijkheid? “Deze beschrijving, zo ben ik echt”. Of juist op vaardigheden? “Deze taken zijn precies wat ik goed kan”. Maak hier een keuze in.
  • Wat zet je bij de bedoeling? Zet daar hoe jij ook geloofd in wat het bedrijf geloofd. Stel dat je naar Tony Chocolonely schrijft. Dan geloof jij dus ook in hun missie om de chocolade productieketen helemaal vrij van slavernij te maken. Of juist hoe jij gelooft in hun aanpak en werkwijze.

Deze aanpak geeft verdieping om je verhaal sterker te maken

Zo zie je: er is geen simpel antwoord en ook geen goed of fout. Deze structuur geeft houvast door andere vragen op te roepen. Dit gaat je helpen om een andere en beter verhaal te maken dan het eerste wat bij je op komt.

Nu jij

Om je hier verder mee te helpen kan je hier de pdf met de visuele instructies downloaden en ook de pdf van de voorbeeld vacature. Om ‘droog’ mee te oefenen. Kijk wat jij ervan maakt, voordat je aan een serieuze vacature begint. Maar probeer het uit én met oefenen wordt je beter!

Tip! Op 23 januari 2020 geeft Jefta een workshop om je deze werkwijze succesvol aan te leren. Kom ook en neem een vacature mee!


Over de auteur:
Jefta Bade is trainer en expert in beeldtaal gebruiken. Hij begeleidt gesprekken door deze visueel te maken. Hierdoor gaan mensen elkaar beter begrijpen en kan hij projecten versnellen. Dat doet hij voornamelijk in grote verander- en transitievraagstukken zoals in de zorg, het onderwijs, voedselproductie en digitale transities. Jefta houdt van mensen, helderheid en samen tot resultaat komen. Visualiseren in zijn super power! Hij heeft al ruim 1200 mensen getraind in het gebruiken van beeldtaal.