fbpx

Hoe vertel je een onderscheidend verhaal?

30 januari 2019

Waarom vinden managers en recruiters het verhaal van de ene persoon aantrekkelijk en zitten ze op hun mobiel te kijken bij een ander verhaal? Hoe zorg je ervoor dat ze aandachtig naar jouw verhaal luisteren en datgene onthouden dat je wilt dat ze onthouden? Hoe vertel je je verhaal zodanig dat managers en recruiters uiteindelijk voor jou kiezen als alle sollicitatiegesprekken zijn geweest?

Waarom luisteren we aandachtig naar het ene verhaal en gaan we naar ons to-do-lijstje bij een ander verhaal? Dat heeft alles te maken met hoe ons brein werkt. Het brein van de zender werkt anders dan het brein van de ontvanger. Verhalen vertellen gebeurt met de neocortex, maar naar verhalen luisteren gebeurt met het reptielenbrein.

Ons brein wil veel vertellen, maar de luisteraar is selectief

De neocortex is het slimme deel van ons brein en wil het liefst zo veel mogelijk complexe verhalen vertellen en wil compleet zijn. Het reptielenbrein daarentegen is zeer selectief in het doorgeven van informatie omdat die hoofdzakelijk als doel heeft om te overleven.

Snel to-the-point

Je verhaal wordt als een bedreiging gezien als het complex, vaag en abstract taalgebruik bevat. Een bedreiging omdat je verhaal potentieel veel energie gaat vragen van je brein. Het houdt er niet van om veel werk te doen en heeft concrete informatie nodig in zwart wit om een beslissing te nemen. Het is niet geïnteresseerd in details. Het wil kiezen tussen 2 opties die duidelijk zijn uitgelegd, en wil dat je snel to-the-point komt. Het valt in slaap tijdens lange powerpoint presentaties. Het reptielenbrein bepaalt dus welke informatie wel en niet wordt doorgestuurd; wanneer we wel onze aandacht erbij houden en wanneer niet.

Wat werkt niet goed?

  • Veel details vertellen
  • Lange opsommingen
  • Abstracte woorden (containerbegrippen)
  • Informatie die al bekend is (dooddoeners)
  • Als het verhaal complex is
  • Als er geen emotie in je verhaal zit

​Wat werkt wel goed?

  • Eenvoudig en hoofdlijnen. Geen details en bijzaken
  • Concreet
  • Nieuwe informatie die de toehoorder nog niet eerder heeft gehoord
  • Een intrigerend verhaal: er zit iets spannends in je verhaal en de toehoorder weet nog niet precies wat
  • Emotie: je verhaal wordt met emotie vertelt, het raakt jou en dus ook de ander

Met deze criteria moet je dus rekening houden wanneer je je verhaal vertelt tijdens sollicitatie- en netwerkgesprekken, op LinkedIn, in je CV en motivatiebrief.

 


Over de auteur:
Mijn naam is Alex Berendsen. Ik heb zelf jaren geleden een radicale carrière-switch gemaakt van projectmanager bij een bank naar loopbaan- en lifecoach. Ik zat al jarenlang in een sleur waar ik uit wilde maar wist niet goed hoe. Het is me gelukt om succesvol de switch te maken. Ik wil mensen begeleiden om hun passie en werkgeluk weer terug te vinden en voor de langere termijn vast te houden. Ik heb al vele cliënten hierbij geholpen. Ik word blij als mijn cliënt een leuke baan vindt.