Hoe je slim content plaatst op LinkedIn

Vind jij dat je wat te melden hebt, maar weet je niet hoe je dit kenbaar maakt op LinkedIn? In dit blog deel ik tips hoe je slim content plaatst op LinkedIn, zodat ook jij opvalt!
 

Wat is slim content delen?

LinkedIn is een (online) netwerk. Je bent er lid van geworden omdat je werk, klanten of relevante connecties zoekt. Dit bereik je niet door af te wachten of alleen updates van anderen te lezen, of helemaal niets te doen. Vergelijk het met een live netwerk bijeenkomst. Je zult daar niet naartoe gaan om aan de zijlijn te staan en toe te kijken.

De content die je deelt, draagt bij aan het opbouwen van duurzame relaties (=netwerken). Het maakt je expertise, je activiteiten én je bijdrage zichtbaar. Als je met regelmaat actief bent, zal jouw netwerk je niet vergeten en vroeg of laat iets kunnen betekenen voor jou. Wie weet vind je hierdoor wel die nieuwe baan (of klant)!
 

Waaróm zoveel moeite om top of mind te blijven?

Ten eerste, je laat zien dat je professioneel bent en serieus werk maakt van netwerken. Dat je begrijpt dat netwerken in eerste instantie géven is. Ten tweede, het is werk! Deze actie past in al je inspanningen om werk of klanten te vinden.
 

Zorg voor waarde en kwaliteit

Een bekend marketing feit is dat een besluit om iemand te contacten voor een dienst of offerte aanvraag, al voor 60 procent (onbewust) is doorlopen voordat iemand contact opneemt met jou of je organisatie. Mensen oriënteren zich op internet en social media op zoek naar informatie. Dat betekent dat jouw content van invloed is op het beeld dat zij vormen over jou. (Marcel Molenaar, country manager Benelux LinkedIn). Zorg dus voor waarde en kwaliteit, zowel persoonlijk als vanuit je bedrijf. Voor recruiters zal dat in mindere mate gelden, maar ook zij zullen mensen volgen waarin ze interesse hebben.
 

Vergroot je kans op succes 

“Ja, maar… dat doe ik al actief door mensen te ontmoeten, te bellen…”, hoor ik je zeggen. Zeker, dit moet je vooral blijven doen! Echter, een online netwerk als LinkedIn, kan jou nog veel verder brengen, in minder tijd. Want tot jouw netwerk behoren niet alleen je 1e lijns-connecties, ook hun connecties behoren daartoe. De kans op succes in het vinden wat je zoekt, is daardoor vele malen groter.

En de belangrijkste reden is je drijfveer. Waarom je dit alles doet is jouw uiteindelijke doel dat je beoogt. Met jouw werk, bedrijf, competenties, missie, bijdrage aan het grotere geheel.

Als jij niet zichtbaar bent, onthoud je veel mensen en bedrijven jouw bijdrage en toegevoegde waarde!
Drie tips om mee aan de gang te gaan.

Wat voor content moet je plaatsen op LinkedIn?

Deel relevante content voor jouw doelgroep. Jouw netwerk hoeft niet jouw doelgroep te zijn. Wel kan jouw netwerk jouw content doorsturen naar jouw doelgroep. Daarvoor moet men wel weten wie je doelgroep is.Voorbeelden van content die je kunt delen:
  • Een blogartikel (van jezelf of iemand anders)
  • Een actualiteit
  • Een nieuwe ontwikkeling op jouw vakgebied
  • Een vacature
  • Deelname aan een event of training die je een ander ook gunt
  • Een bedrijf in het zonnetje zetten
  • Een ander in het zonnetje zetten
  • etc. (gebruik eigen creativiteit..)

Hoe plaats je slim content op LinkedIn?

1. Via Updates en Artikelen
Op de startpagina vind je links bovenin de verschillende mogelijkheden. De update is een korte status waar je ook een link of plaatje kunt toevoegen. Deze update verdwijnt tussen de stroom van updates.
 
Een artikel biedt veel meer mogelijkheden omdat dit veel meer ruimte voor tekst (en plaatjes) biedt. Populaire artikelen maken kans om in Pulse (nieuws van LinkedIn) en daardoor in een veel groter doelgericht netwerk te verschijnen.Jouw 1e lijns connectie die jouw updates van een ‘like’ of ‘comment’ voorziet, zet daarmee jouw update op zijn startpagina. Een gigantische kans om in een groot netwerk zichtbaar te worden!

2. Groepen en Discussies
In groepen kun je reageren op discussies. Afhankelijk van de content van jouw bijdrage én je kopregel, zal dit profielbezoek opleveren, en mogelijk nieuwe connecties. Overweeg ook een eigen groep te starten. En nodig relevante connecties hiervoor uit. Hiermee kun je je expertise laten zien en in conversatie gaan met jouw doelgroep.

3. Presentaties verspreiden via SlideShare
Wat Youtube is voor video’s, is SlideShare voor presentaties. SlideShare is doorzoekbaar en te koppelen aan je social media profielen. Na een presentatie kan je de PowerPoint daar neerzetten en classificeren. Zie ook het Helpdesk forum op LinkedIn hoe je dit doet.
 

Hoe vaak moet je content posten?

Ik raad je aan een strategie en planning hiervoor te bedenken. Maak het jezelf niet te moeilijk en begin met twee keer per week. Voer dit op naar dagelijks een actie. Als het werkt, krijg je er vanzelf zin in. Onderschat niet hoeveel mensen er dagelijks actief zijn en hongerig naar jouw informatie. Dus posten maar!
 
Over de auteur
Leni Minderhoud