Vind jij dat je wat te melden hebt, maar weet je niet hoe je dit kenbaar maakt op LinkedIn? In dit blog deel ik tips hoe je slim content plaatst op LinkedIn, zodat ook jij opvalt!
Wat is slim content delen?
LinkedIn is een (online) netwerk. Je bent er lid van geworden omdat je werk, klanten of relevante connecties zoekt. Dit bereik je niet door af te wachten of alleen updates van anderen te lezen, of helemaal niets te doen. Vergelijk het met een live netwerk bijeenkomst. Je zult daar niet naartoe gaan om aan de zijlijn te staan en toe te kijken.
De content die je deelt, draagt bij aan het opbouwen van duurzame relaties (=netwerken). Het maakt je expertise, je activiteiten én je bijdrage zichtbaar. Als je met regelmaat actief bent, zal jouw netwerk je niet vergeten en vroeg of laat iets kunnen betekenen voor jou. Wie weet vind je hierdoor wel die nieuwe baan (of klant)!
Waaróm zoveel moeite om top of mind te blijven?
Ten eerste, je laat zien dat je professioneel bent en serieus werk maakt van netwerken. Dat je begrijpt dat netwerken in eerste instantie géven is. Ten tweede, het is werk! Deze actie past in al je inspanningen om werk of klanten te vinden.
Zorg voor waarde en kwaliteit
Een bekend marketing feit is dat een besluit om iemand te contacten voor een dienst of offerte aanvraag, al voor 60 procent (onbewust) is doorlopen voordat iemand contact opneemt met jou of je organisatie. Mensen oriënteren zich op internet en social media op zoek naar informatie. Dat betekent dat jouw content van invloed is op het beeld dat zij vormen over jou. (Marcel Molenaar, country manager Benelux LinkedIn). Zorg dus voor waarde en kwaliteit, zowel persoonlijk als vanuit je bedrijf. Voor recruiters zal dat in mindere mate gelden, maar ook zij zullen mensen volgen waarin ze interesse hebben.
Vergroot je kans op succes
“Ja, maar… dat doe ik al actief door mensen te ontmoeten, te bellen…”, hoor ik je zeggen. Zeker, dit moet je vooral blijven doen! Echter, een online netwerk als LinkedIn, kan jou nog veel verder brengen, in minder tijd. Want tot jouw netwerk behoren niet alleen je 1e lijns-connecties, ook hun connecties behoren daartoe. De kans op succes in het vinden wat je zoekt, is daardoor vele malen groter.
En de belangrijkste reden is je drijfveer. Waarom je dit alles doet is jouw uiteindelijke doel dat je beoogt. Met jouw werk, bedrijf, competenties, missie, bijdrage aan het grotere geheel.
Als jij niet zichtbaar bent, onthoud je veel mensen en bedrijven jouw bijdrage en toegevoegde waarde!