fbpx

Sollicitatiegesprek of sollicitatieverhoor?

Thijs Huitema 12 mei 2016

Sollicitatiegesprek of sollicitatieverhoor?

Het is dan zover: je hebt na aardig wat zwoegen een sollicitatiegesprek afgedwongen. Een spannende gebeurtenis natuurlijk, maar het feit dat je op gesprek mag komen, geeft al aan dat de werkgever potentie in je ziet. Op dit moment heb je al het gros van de concurrentie afgeschud. Wat op zichzelf al een prestatie is. Nu je je hebt geplaatst voor de eindronde, is het zaak om ook in de finale te komen, hierin te scoren en te winnen. Maar tegen elke prijs? Want er zijn gesprekken en er zijn gesprekken.

De confrontatie met de HR-medewerker

Eigenlijk zijn er twee theorieën. In de eerste wordt gesteld dat de HR-medewerker de sollicitant goed “aan de nieren proeft” tijdens het sollicitatiegesprek, en dus test. Door lastige, ongebruikelijke of zelfs botte vragen te stellen wordt deze goed doorgezaagd. Hoe gaat de sollicitant hiermee om en hoe reageert deze? Wordt het hoofd koel gehouden en handig en strategisch gemanoeuvreerd, of zegt de sollicitant eerlijk, assertief en direct wat hij of zij hiervan vindt?

Een lastige situatie voor de sollicitant, want krediet bij de werkgever verspelen, kan funest zijn voor het verdere verloop van de sollicitatie. De gedachte achter deze theorie is dat de sollicitant dan weerbaar zou zijn, vooral met klanten. Een dergelijk optreden zou zelfs als een spel gezien kunnen worden. En er hoeft vaak toch niet met de HR-medewerker samengewerkt te worden. Maar niet zelden ontaardt zo’n gesprek in een discussie, soms zelfs dat de sollicitant voortijdig het gesprek beëindigd en (geïrriteerd) opstapt. In het ergste geval volgt er zelfs een melding bij de Klachteninstantie NVP Sollicitatiecode.

Het wij-gevoel tijdens het sollicitatiegesprek

De tweede theorie stelt dat het gesprek vooral gelijkwaardig dient te verlopen, om te onderzoeken of er een wederzijdse klik en match voor de functie is. De sollicitant biedt arbeid aan en de werkgever financiële middelen. Even kort door de bocht. Wederzijds respect en goede communicatie staan hierbij centraal. Beide partijen zijn in zo’n gesprek ongeveer evenveel aan het woord. Het heeft meer weg van een natuurlijk gesprek dan van een interview. Er ontstaat hierdoor vaak ook meer harmonie, het voelt natuurlijker en er is meer wederzijds begrip. Daardoor zal de sollicitant zich eerder en sneller op zijn of haar gemak voelen.

Organisatiecultuur

Er is geen goede of slechte stijl om een sollicitatiegesprek te voeren. Het zijn slechts twee vormen. Maak voor jezelf uit met welke vorm je kunt leven, wellicht beiden, en welke keuze je maakt. Realiseer wel dat de stijl vaak wat over de organisatiecultuur en sfeer zegt en stel jezelf de vraag of je hier dan wilt werken.


Thijs Huitema

 


Thijs Huitema blog Het SollicitatiegesprekThijs Huitema (LinkedIn)

Thijs is te typeren als een echte “informatiejunk”. Het verzamelen, bewerken, analyseren en duiden van diverse informatie en het adviseren hierover geeft hem veel voldoening. Met een optimistische maar nauwkeurige en soms kritische blik, weet hij altijd de rode draad te zien of anders te vinden. Door zijn veelzijdigheid heeft hij diverse rollen kunnen vervullen als functioneel beheerder, data analist, stafmedewerker en redacteur.