fbpx

Happy Blue Monday!

24 januari 2019

Veel gelach en een energieke vibe: niet bepaald wat je verwacht op 21 januari, oftewel “depri-maandag”. Toch kreeg De Broekriem het voor elkaar om een positieve sfeer te creëren door de organisatie van het Blue Monday Festival. Alle genodigden kwamen vol verwachting naar Seats2meet Utrecht voor een goed georganiseerde en informatieve middag met veel netwerkmogelijkheden.

Ronde 1 van de deelsessies in de grote zaal stond in het teken van de huidige arbeidsmarkt, met Martijn Smit als moderator en inspirator. Martijn is een strateeg op het gebied van human resources en recruitment. Hij heeft een indrukwekkende carrière opgebouwd als recruiter en headhunter, maar ook als eigenaar en oprichter van het vroegere Werken.FM. Dit radiostation had als doel werklozen aan een baan te helpen. Tijdens het Blue Monday Festival wist Martijn met veel humor zijn ervaring te delen met de deelnemers aan de boeiende bijeenkomst “Werkzoekenden in de spotlight”.

Martijn Smit: “Wie van jullie gebruikt LinkedIn?”

In reactie op deze vraag van Martijn staken bijna alle aanwezigen hun hand op en veel handen gingen in de lucht na de vraag over Facebook. Twitter had duidelijk maar weinig gebruikers in de zaal en met veel hilariteit en maar heel weinig handen werd er gereageerd op de inventarisatie van een bepaalde dating-app. Het werd al meteen duidelijk: netwerken zou een terugkerend thema zijn in deze sessie.

Invloed van techniek op sollicitaties

Ook de invloed van techniek op het leven van werkzoekenden kreeg veel aandacht. In een wereld waarin de techniek met grote stappen vooruitgang boekt, is het zaak je ook als werkzoekende op de hoogte te stellen van de impact daarvan op je sollicitatie, drukte Martijn ons op het hart. Door de automatisering van bijna het gehele werving- en selectieproces neemt bij sommige bedrijven een applicant tracking system veel werk uit handen van recruiters. Een curriculum vitae wordt in zo’n situatie amper bekeken. Het gevolg hiervan is dat je een geautomatiseerde brief krijgt in reactie op je sollicitatie. Daarnaast is er soms niet eens persoonlijk contact voordat een kandidaat wordt aangenomen, als gevolg van de opkomst van videorecruitmentsoftware. Deze technische vooruitgang is niet te stoppen.

Deel je status als werkzoekende

Je hebt als werkzoekende invloed op het vinden van passend werk. Dit vraagt aanpassingsvermogen, maar ook de bereidheid om hulp te vragen. Martijn bracht ter sprake dat er nog een taboe lijkt te heersen op het delen van je status als werkzoekende op social media. Schaamte voor het werkloos zijn neemt vaak de overhand, terwijl het delen van deze informatie met je netwerk juist zorgt voor extra kansen op een nieuwe baan. Ook als je al een baan hebt, moet je anticiperen op wat de toekomst brengt. Door automatisering worden sommige banen immers overbodig. Het is dus nodig je netwerk te laten participeren in jouw zoektocht. In deze tijd van grote technische veranderingen is het belangrijker dan ooit om te netwerken met behulp van social media, zoals LinkedIn en Facebook. Meer informatie over solliciteren via LinkedIn vind je in het gelijknamige boek van Aaltje Vincent en Jacco Valkenburg.

Werk zoeken is een baan

Wij hebben nooit geleerd werkzoekende te zijn. Sommigen van ons hebben zelfs al meer dan dertig jaar niet gesolliciteerd. Het is dan extra moeilijk de stap te nemen naar het online solliciteren, iets wat jongeren niet anders gewend zijn. Toch is het noodzakelijk je aan te passen aan de digitale wereld. Het zoeken naar werk is overigens een baan op zich. Je moet je verdiepen in wat een werkgever zoekt, je verplaatsen in de (vaak jonge) recruiter, gesprekken voeren, contacten leggen en bouwen aan je netwerk. Het gaat immers niet alleen om wat je kan, maar ook wie je kent.

Martijn sloot de sessie af met de boodschap vooral positief te blijven en dat DeBroekriem fantastische dingen doet, waar jij als werkzoekende veel baat bij hebt.