fbpx

Eline zoekt werk deel I

Eline Boele 27 maart 2014

Op 14 januari ben ik gestart met mijn persoonlijke uitdaging, het vinden van een nieuwe baan in 2013! Geen standaard sollicitatie, maar een mediacampagne, met als doel binnen 75 dagen nieuw werk te vinden als projectleider. Een mooi voornemen voor 2013 wat mij veel energie geeft!

Op 20 november 2012 kreeg ik van mijn werkgever te horen dat ik door een krimpende markt een vertrekregeling aangeboden kreeg. Een prima regeling gekregen en in goed overleg zijn we uit elkaar gegaan. Natuurlijk baalde ik wel een beetje, maar deze situatie biedt ook mogelijkheden.

Opvallen

Nadat ik mijn overeenkomst had getekend, werd ik vrijgesteld van werk. Ik heb nog vier dagen gewerkt, om alles netjes over te dragen en mijn opdrachtgevers op de hoogte te stellen. Deze tijd heb ik goed gebruikt om ook om referenties te vragen van mijn opdrachtgevers. Helaas sprak ik ook een werkgever die in hetzelfde schuitje zit en aan het solliciteren is. Hij gaf aan soms 1 van de 200 sollicitanten te zijn bij een vacature. Dit zette mij direct aan het denken, om in deze moeilijke markt een nieuwe baan te willen vinden, zal je dus moeten opvallen. Eind november kreeg ik hierdoor het idee een eigen website te maken. Ik heb een aantal mensen uit mijn netwerk om hulp gevraagd en dit heeft uiteindelijk geresulteerd in de campagne www.elinezoektwerk.nl.

Het juiste moment

December was geen goede maand voor het lanceren van mijn campagne vanwege de feestdagen. Ik wachtte bewust tot half januari. Je kunt je maar één keer goed op de arbeidsmarkt presenteren! Ik heb een lijst gemaakt van 35 werkgevers (50 personen) waar ik graag zou willen werken en via LinkedIn en mijn netwerk heb ik achterhaald waar ik mijn sollicitatie het beste naar toe zou kunnen sturen. Begin januari, een week voor de lancering van mijn campagne, hebben alle potentiële werkgevers een nieuwjaarskaart ontvangen om ze een ondernemend 2013 te wensen en alvast aan te geven dat ik in 2013 start met mijn persoonlijke uitdaging. Met de lancering van de campagne hebben al deze mensen een campagnebrief ontvangen met een uitnodiging voor een bezoek aan de website. Ook heb ik een persbericht opgesteld en deze verstuurd naar verschillende redacties. Daarnaast heb ik mijn netwerk gevraagd mijn website te delen via LinkedIn/Twitter of Facebook.

Reacties

De eerste reacties op mijn campagne waren super en gaven heel veel energie! Mijn website is inmiddels 3350 keer bezocht en mijn bericht is op LinkedIn wel 100 keer geliked. Dit zorgt voor een enorm bereik. Helaas heb ik inmiddels een aantal afwijzingen ontvangen, maar er staan ook vier kennismakingsgesprekken ingepland en ik heb ook al één leuk gesprek gehad waar ik binnenkort meer over hoor. Daarnaast groeit mijn netwerk enorm en heb ik in een korte tijd veel geleerd over Personal Branding maar ook leuke tips gekregen uit onverwachte hoeken.

Benieuwd naar deel twee van mijn verhaal?