fbpx

Een keurig cv… Ieuw!

Paulien van Bunnik, 5 november 2018

Hoe val je nog op tussen honderd miljoen cv’s die jaarlijks verstuurd worden en kom je op de “JA!” stapel terecht nadat een recruiter je cv in 6 seconden gescand heeft? In ieder geval níet met het gebruik van lege termen die iedereen in zijn cv gebruikt. Denk aan spin-in-het-web, geen 9-tot-5 mentaliteit, zowel goede teamplayer als zelfstandig, resultaat- en klantgericht… (check hier de bullshit bingo met inhoudsloze termen).

Maar ik bén een spin in het web!

Mag je die termen dan helemaal niet gebruiken? Natuurlijk wel! Maar maak ze concreet met een voorbeeld. Teamplayer? “Ik blijf gerust wat langer op kantoor om een collega verder te helpen.” Klantgericht? “Toen mijn klant ziek was, stuurde ik haar een bosje bloemen.” Laat zien wat het verhaal áchter die term is, zodat je als een persoon wordt gezien en niet als een verzameling lege woorden.

De volgende stap

Wil je jezelf echt opvallend profileren? Zoek dan naar de rode draad in je cv en vertaal dit naar een herkenbare term. Steve Jobs zei niet voor niets: “creativity is nothing but connecting the dots.” Zo legde een dame me laatst uit dat ze heel veel verschillende functies had gehad, en er dus niet zo goed één duidelijk verhaal van kon maken. Ik vroeg haar wat ze het leukste vond in haar voorgaande functies, en ze vertelde: “Ik ben altijd steun en toeverlaat voor iedereen. Ik noem mezelf wel eens ‘de Wegwijspiet’, maar dat kan ik toch niet in mijn cv zetten?” Natuurlijk wel! Juíst op die manier spring je eruit, doordat het een herkenbare en unieke term is. Zo lang je er maar een duidelijk verhaal van maakt waaróm jij de Wegwijspiet bent: bijvoorbeeld omdat je iedereen verder helpt en “de juiste richting op wijst.”

Wie ben jij?

Bedenk dus wat de kern van jouw kwaliteiten is en vertaal dit naar iets herkenbaars. Wees daarbij niet bang om humor te gebruiken in je cv, in plaats van lege termen. Recruiters zijn ook maar gewone mensen (ja, echt!) die je leuker vinden als je hen persoonlijk aanspreekt. Vind je het lastig? Bij deze nog een paar mooie termen ter inspiratie: Woordenaar, Wensenmakelaar, Blikopener, Persoonlijke Pritt-stift… Nieuwsgierig? Dat is precies de bedoeling!

En ik ben nu ook nieuwsgierig… Wie ben jij? Laat je het me weten in de comments?


Over de auteur: Paulien van Bunnik

Paulien is eigenaresse van CV Atelier en WERKaanjouwMERK, waarmee zij al ruim 500 mensen heeft geholpen in de zoektocht naar hun droombaan. Ze ontwerpt cv’s op maat, optimaliseert motivatiebrieven en LinkedIn profielen en geeft trainingen in Personal Branding.