De Elevator pitch in één adem

14 mei 2017

De Elevator pitch in één adem

In het blog over netwerken las je hoe je je tijdens netwerkevents staande houdt. Én dat netwerkkansen ook gewoon op straat liggen. Of in de rij in de supermarkt Maar als je eenmaal de aandacht hebt, wát zeg je dan om die vast te houden? En nog beter: om te krijgen wat jij nodig hebt?

Sophie Looijestijn gaf voor DeBroekriem in de prachtige bibliotheek van Schiedam een combi-workshop ‘Netwerken en pitchen’ die sprankelde. Dit is deel 2 – Tips voor de elevator pitch.

Want bij het netwerken komt hij weer om de hoek: de elevator pitch, oftewel het praatje over jezelf dat hoogstens een liftritje lang is. Dat dit niet hetzelfde is als je gehele cv afraffelen in Matthijs-van-Nieuwkerk-tempo moge duidelijk zijn. Hoe moet het wel?

Een goed begin…

Je hebt je met de tips uit het blog ‘netwerken’ bij een groepje kunnen voegen. Dat ging alvast goed. De ogen zijn nu op jou gericht. Wat zeg je?
Tip 1 van Sophie: zeg in ieder geval íets. Niets zeggen is een verloren kans. Bedenk daarbij ook dat jij niet alleen iets komt halen (nieuwe contacten) maar ook expertise en een netwerk mééneemt. Dus ze zijn echt nieuwsgierig naar jou.

 

Vertel een verhaal in de elevator pitch

Storytelling is niet voor niets een populaire methode in de marketing. Het is bewezen dat verhalen beter beklijven en je sneller de aandacht hebt. Kleur de elevator pitch dus in met concrete beelden.
Herinner je het het verhaal van de bakker nog? Bakker Gertjan zou droog zijn wapenfeiten kunnen opdreunen: ‘Ik ben Gertjan en ik heb een bakkerszaak.’ Óf hij kleurt het in met beeld: ‘Ik ben bakker en het liefst maak ik midden in de winkel zo’n crunchy oergranenbrood met pitten.’ Zoek dus je passie en verwoord deze.

 

Praat tegen Jip

Belangrijke tip van Sophie: vermijd jargon in de elevator pitch. Ook jargon dat volgens jou iedereen zou moeten begrijpen. Vereenvoudigen is hier de vuistregel. Denk in jip-en-janneke-taal. Podotherapeut? Jip snapt dit niet. ‘Ik zorg heel goed voor voeten’, wel. Vermijd dan ook meteen afkortingen. Niet iedereen heeft bij een studie SPH direct het juiste plaatje voor ogen.

 

Wees geen bulldozer

De mens praat graag over zichzelf. Maar hou je in en gooi niet je hele levensverhaal voor iemands voeten. Behalve dat de hoeveelheid aan informatie ongetwijfeld een bulldozer-effect op de ander heeft, liggen er ook emoties op de loer. Handig? Hm, nee.
Toptip van Sophie: is een achtergrond niet relevant voor waar je heen wilt? Laat deze dan achterwege.

 

Drietrapsraket

Verlies nooit uit het oog dat de elevator pitch onderdeel is van een gesprék. Laat de ander dus ook aan het woord, door wat je te vertellen hebt in stukken op te breken. Of zoals Sophie het mooi verwoordde: schenk uitstapmomenten. Begin met een zin die je in één adem kunt uitspreken. Ook wel de elevator yell genoemd. Dat klinkt een beetje als: ikheet-ikkanheelgoed-ikzoek. De ander heeft nu gelegenheid om hierop te reageren en te peilen wat jullie eventueel voor elkaar kunnen betekenen. Dan voeg je, als in een drietrapsraket, steeds meer informatie toe. En voor je het weet sta je ontspannen en geanimeerd te praten over wat je het liefste doet!


Wil je ook aan de slag met de elevator pitch? Kijk dan voor het actuele aanbod aan workshops op www.debroekriem.nl/events/.


de elevator pitch in een adem esther bosEsther Bos (LinkedIn)

Gedreven door verhalen en met schrijversbloed in de aderen. Als tekstschrijver zoekt ze de stoel van de lezer op in haar missie de wereld een stukje helderder te verwoorden.En dat kan in het Nederlands, maar net zo makkelijk in het Italiaans. “Fungeren als de ontbrekende schakel in de communicatie tussen culturen en mensen, maar ook tussen de mens en zijn onbegrijpelijk vertaalde handleiding, of het bedrijf en zijn doelgroep, is wat mij beweegt.”

Marketingcommunicatie | teksten voor online en print | branded content | (web) redactie | eindredactie | vertalingen