fbpx

DeBroekriem víert de meest depressieve dag van het jaar met arbeidsmarkt-festival

Laura Sannes 17 januari 2017

Volgens een wetenschappelijke formule is de derde maandag van het nieuwe jaar de meest deprimerende dag van dat jaar. Maar DeBroekriem zou DeBroekriem niet zijn als ook niet dáár een positieve draai aan gegeven zou worden. Daarom vond op 16 januari 2017 het Blue Monday Festival plaats; een inspirerende dag over de veranderende arbeidsmarkt.

Inspireren en samenwerken tegen werkloosheid

De dag zelf was met name gericht op wethouders, beleidsbepalers, strategen en anderen die beroepsmatig te maken hebben met vraagstukken rondom re-integratie. De zaal was gevuld met een 100 wethouders en beleidsmedewerkers uit 35 verschillende gemeente en een mooie verzameling van mensen die DeBroekriem een warm hart toedragen. Om een paar steekwoorden te noemen die deze dag typeerden: inspiratie, doen, persoonlijke ontwikkeling, samen en robots.

Onder leiding van dagvoorzitter Mirjam Sterk passeerden interessante ontwikkelingen en bestaande projecten de revue. Verder zagen we dat organisaties veranderen, dat werk zoeken verandert. En dat er verschillende manieren zijn om om te gaan met werkloosheid. Voor de overheid, organisaties en het individu.

Veranderende arbeidsmarkt

De samenleving en arbeidsmarkt zijn aan het veranderen. Wat blijft is dat mensen graag willen werken; het geeft houvast en is een belangrijke zingeving in het leven. Toch zie je daarbinnen een groeiend belang van (het ontwikkelen van) een eigen identiteit en/of doen wat bij je past.

Dit filmpje laat een nieuw perspectief op werken zien en doet de vraag rijzen of het huidige systeem een offer is op je persoonlijke ontwikkeling.

Op gebied van zelfontwikkeling zijn er dan ook al diverse initiatieven ontstaan. Staf Depla – wethouder Eindhoven – noemde een project dat werkzoekenden tijdelijk werk biedt, waarbij ook wordt gewerkt aan persoonlijke ontwikkeling. Hierdoor groeit de mogelijkheid tot doorgroeien op de arbeidsmarkt en verkleint het de terugval in het valnet van Bijstand of WW.

Ook wat betreft de vormgeving van werken is er een verandering gaande. Het aantal ZZP’ers in Nederland blijft namelijk groeien. Dit vraagt om aanpassing van de huidige systemen.

Nieuwe economie

We zitten momenteel middenin een transitie richting een zogenaamde deeleconomie, wat ook weer invloed heeft op de arbeidsmarkt. Echter is het nog niet helemaal duidelijk hoe die deeleconomie er straks precies uit gaat zien. Omdat we steeds ouder worden, is het wel waarschijnlijk dat we te maken gaan krijgen met tot wel zes verschillende generaties mensen op de werkvloer, in plaats van de huidige twee, die allemaal met elkaar moeten sámenwerken. Op die werkvloer krijgen we te maken met grote verschillen, bijvoorbeeld tussen de Digital immigrants (mensen die ook de tijd vóór het internet nog kennen) en Digital natives (mensen die met deze nieuwe technieken zijn opgegroeid).
Daarnaast drukken vernieuwing in techniek, mondialisering en duurzaamheid ook hun stempel op de te vormen nieuwe economie.

Waar het heen lijkt te gaan is meer gelijkwaardigheid, wederkerigheid en wederzijds vertrouwen. De focus verschuift naar overvloed; samen delen en sociaal economische waarde creëren wordt belangrijker. Nu al zie je voorbeelden van dergelijke organisaties die het een stuk beter doen dan de gevestigde orde. Bijvoorbeeld DeBroekriem op het gebied van werkloosheid.

Nieuwe technieken en robotisering

Door de elkaar opvolgende nieuwe technieken is ons bureau de laatste jaren ook steeds verder veranderd. In grote lijnen is het bureau leger geworden en zijn de spullen gedigitaliseerd en verhuisd naar onze computer en later ook telefoon.

Wordt de volgende stap dat de robots onze banen afpakken? Met de ontwikkelingen in techniekland, worden steeds meer werkzaamheden overgenomen door de computer en soms zelfs door een robot. Het is dus inderdaad aannemelijk dat er de komende jaren meer banen verdwijnen, maar is dit alleen maar een negatieve ontwikkeling? Staf Depla, wethouder van de gemeente Eindhoven, stelt dat er een knop om moet in ons denken. We kunnen ons beter focussen op hoe technologie kan bijdragen aan het creëren van nieuwe banen!

Ga DOEN

De overeenkomstige boodschap van de sprekers is toch wel ‘doen’. Allen zijn ze gewoon gaan doen of kennen ze inspirerende voorbeelden uit hun omgeving. En natuurlijk is ook zo DeBroekriem ontstaan; in plaats van vergaderen zijn de oprichters in actie gekomen. Zeker in je zoektocht naar een nieuwe baan is dat erg belangrijk: ga gewoon doen en vraag mensen uit je netwerk om hulp. Je zult zien dat de meeste mensen het beste met je voor hebben en je graag helpen. Je moet het alleen zelf durven te vragen en erop vertrouwen dat het goedkomt.

Voor overheden en bedrijven ligt hier een mooie rol om hiervoor mogelijkheden te scheppen. Zo biedt LinkedIn een online platform voor iedereen op de arbeidsmarkt, waar je als werkzoekende een belangrijke tool in handen hebt om je netwerk te laten weten wat je kan en dat je op zoek bent naar een baan.

Respect

Ilco van der Linde gaf vandaag ook een nieuwe betekenis aan het woord respect. Hij omschrijft het als het opnieuw kijken naar de ander. Re-spect. Met andere woorden: leer begrijpen dat er meer dan één waarheid is en bekijk de situatie ook uit het perspectief van de ander. Als werkzoekende kun je dit toepassen wanneer een bedrijf niet reageert op je sollicitatie, of wanneer de werkwijze van een verplicht traject niet bij jou past. Zet jezelf niet vast in negatieve gedachtes, maar probeer het te relatieveren en los te laten.

Los daarvan kan het heel veel moois opleveren als we wat vaker verder kijken dan onze eigen waarheid en eventuele vooroordelen: als je verschillende mensen bij elkaar brengt kunnen er prachtige dingen ontstaan.

 

 

 

Het belang van een netwerk

Lang thuiszitten heeft invloed op hoe je je voelt. Mensen in je omgeving gaan naar het werk en jij zit thuis. Alleen. Het heeft uiteindelijk invloed op je eigenwaarde. En na verloop van tijd wordt het solliciteren ook niet makkelijker. Bovendien wordt je netwerk steeds kleiner als je (bijna) niet meer de deur uitgaat, terwijl een netwerk juist nu heel erg waardevol is.

Toch is het niet alleen als in-between-job’er belangrijk om te netwerken. Dit blijft ook zo als je jouw nieuwe baan hebt gevonden. Zo zijn er tijdens het festival tussen de aanwezigen veel contacten gelegd en zijn er ideeën ontstaan voor nieuwe initiatieven om de werkloosheid in Nederland nog verder te verkleinen.

Op naar minder werkloosheid in 2017

Samengevat gaf het Blue Monday Festival een mooi beeld van de (positieve) beweging die gaande is en een afspiegeling van succesvolle projecten die daarin zijn ontstaan. Het was een typisch DeBroekriem-evenement waar je met hernieuwde energie naar huis gaat. De sprekers inspireerden en er hing een energieke sfeer. Mensen gingen met elkaar in discussie en er ontstonden vragen en nieuwe ideeën. Het kan bijna niet anders dan dat er in 2017 nog meer prachtige initiatieven ontstaan die nog meer mensen aan een nieuwe baan helpen.


De line-up qua sprekers bij het Blue Monday Festival bestond uit: Mirjam Sterk (dagvoorzitter), Marjolein ten Hoonte (directeur arbeidsmarkt Randstad), Staf Depla (wethouder gemeente Eindhoven), Ilco van der Linde (sociaal ondernemer), Marcel Molenaar (Directeur LinkedIn-Benelux), Ronald van den Hoff (CEO Seats2Meet), Aaltje Vincent (loopbaancoach), Samir Lahiri (tech-ondernemer), Marieke Hart (Thuisafgehaald), Caroline de Jager (3isacrowd) en Pieter Vermeer (DeBroekriem)


Laura SannesAuteur: Laura Sannes (LinkedIn) Website: AltijdTrek

Laura heeft Communicatie gestudeerd en voornamelijk werkervaring opgedaan in de online communicatie. In haar vrije tijd is ze als echte keukenprinses vooral in de keuken of aan de etenstafel te vinden. Gezonde voeding is haar passie. “Computeren en het internet zijn me met de paplepel ingegoten. Ook Social Media heeft vanaf het begin mijn interesse gewekt en is een onderdeel van mijn dagelijks (en professionele) leven geworden. Gaandeweg ben ik er ook achtergekomen dat ik schrijven erg leuk vind. De positieve feedback die ik daar op krijg, smaakt naar meer. In een baan vind ik menselijk contact en maatschappelijke verantwoordelijkheid erg belangrijk. Dingen aantrekkelijk en toegankelijk maken; daarin ligt mijn kracht. En als dat ook nog eens zichtbare resultaten oplevert, ben ik helemaal gelukkig!”