fbpx

Blijf bewegen en val op. Hoe creatief ben jij?

Thijs Huitema 1 april 2016

De eerste zonnestralen van dit jaar komen door, als het buiten nog aardig fris is. De dagen worden ook langer en lichter. De lente is nu echt begonnen. Ik betrapte mezelf erop dat ik dit onbewust associeer met de aantrekkende economie, de daaraan direct gekoppelde werkgelegenheid en de verhalen die ik om mij heen hoor. Ondanks de nog steeds historisch hoge werkeloosheid en vele concurrentie, zie ik gemotiveerde werkzoekenden onvermoeibaar blijven trekken, duwen, schrijven en praten (soms als brugman) naar hun aankomende baan. En steeds vaker met succes.

Het verschil maken

De hamvraag rijst dan al snel: wat maakt het verschil en hen nu succesvol? In gesprek met ze valt dan steeds op: ze blijven actief, onderscheiden zichzelf en zijn creatief. Creativiteit is altijd een “uit-het-kader-denken-proces” en kan zich uiten op diverse manieren.

Zo had iemand een sollicitatie op een interessante functie bij een groot bedrijf lopen. Naast de reguliere sollicitatie via de website, ging deze ook rechtstreeks per e-mail naar de manager van de betreffende afdeling. Ongetwijfeld en heel belangrijk: “dè persoon die bevoegd is om mensen aan te nemen“. Ter kennisgeving. Op vrijmoedige wijze kreeg deze sollicitant zijn e-mailadres, via iemand uit het eigen netwerk die ook daar werkt en dit intern had opgezocht. Een paar dagen later werd er al teruggemaild door een collega van hem. Zij vroeg vriendelijk maar nieuwsgierig “of er een specifieke reden was dat er rechtstreeks bij hem was gesolliciteerd”. Want de vacature was niet door hem uitgezet, zo was de toelichting. Natuurlijk was die er, namelijk: onderscheidend willen zijn. Dit werd dan ook schaamteloos, gul en met een licht euforische trots toegelicht. Hier werd en passant nog een positieve en uitgebreide aanbeveling aan toegevoegd, van een vorige collega, in de vorm van een lovend citaat, welke nog eens onderstreepte waarin de collega opviel. Die zat.

Een andere sollicitant werd aangenomen na een creatieve Photoshop-actie, door zichzelf bij de medewerkersfoto in te bewerken. Deze stuurde ze op als extra bijlage bij de gedane sollicitatie. 2 weken later doorstond ze het assessment en nog een week later mocht ze het contract tekenen. Het kan dus snel verkeren.

Opgeven is geen optie

Waak in de creativiteit wel voor een poppenkast en vind je eigen manier hierin. Toch wijst onderzoek uit dat niet de meest geschikte maar de zich best presenterende kandidaat vaak wordt aangenomen waarbij de zogenoemde “gunfactor” ook een belangrijke rol speelt. Maar misschien wel het belangrijkste: “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts”, zoals Winston Churchill al zei. Dit in combinatie met (nieuwe) wijsheid, creativiteit en een dosis geluk.

 


Thijs Huitema blog Het SollicitatiegesprekThijs Huitema (LinkedIn)

Thijs is te typeren als een echte “informatiejunk”. Het verzamelen, bewerken, analyseren en duiden van diverse informatie en het adviseren hierover geeft hem veel voldoening. Met een optimistische maar nauwkeurige en soms kritische blik, weet hij altijd de rode draad te zien of anders te vinden. Door zijn veelzijdigheid heeft hij diverse rollen kunnen vervullen als functioneel beheerder, data analist, stafmedewerker en redacteur.