fbpx

Ab koos voor de medemens in plaats van veel geld

Tom Huizenga, 20 februari 2019

Ab Mantingh gooide 10 jaar geleden het roer om. Hij verruilde zijn goed betaalde baan in het bedrijfsleven voor een baan in de zorg voor de kwetsbare medemens. Eind april 2018 belandde hij noodgedwongen in de WW, maar Ab maakte zich geen zorgen. In september 2018 startte hij als eventmanager bij De Broekriem. Voor heel even, want twee maanden later startte hij met een nieuwe baan die op z’n lijf geschreven is.

Ab (60 jaar) heeft met zijn Technische Bedrijfskunde achtergrond jaren in het bedrijfsleven gezeten. Hij had veel verantwoordelijkheden en gaf leiding aan heel wat mensen. Ab: “Elk jaar verdiende ik meer geld, werd mijn leaseauto groter en mijn telefoon kleiner. Rond mijn 50e begon het te knagen. ‘Ben ik nu op aarde om alleen maar geld te verdienen of ben ik er om mensen in nood te helpen?’, vroeg ik mezelf af. Ik besprak de kwestie met mijn werkgever. Die wilde me niet kwijt en stelde voor dat ik me parttime voor goede doelen zou gaan inzetten. Maar dat zag ik niet zitten. Want als ik ergens voor kies, dan doe ik dat voor honderd procent.”

Roeping

Ab: “Daarom nam ik tien jaar geleden ontslag om me totaal toe te leggen op de kwetsbare medemens in onze maatschappij. Ik kreeg gelijk een sociale baan bij ‘Hulp in Praktijk’ in Rotterdam. De insteek is dat je inzichtelijk maakt wie hulp nodig heeft. En die doelgroep koppel je aan degenen die hulp willen én kunnen aanbieden.” Het project startte aanvankelijk in Rotterdam, maar waaierde uit naar Brabant, Zeeland en vervolgens over heel Nederland. Hetzelfde concept introduceerde ‘Hulp in Praktijk’ zelfs in Ethiopië. Daar volgde Ab zijn innerlijke roeping. Ab: “Met een veel lager inkomen, maar ik had goud in mijn handen, omdat ik zag hoe mensen met een beetje hulp ten positieve veranderen. Dat geeft heel veel voldoening.”

Vluchtelingen

Ab kwam in Ethiopië terecht in een volstrekt andere wereld. In een wereld waarbij geldgebrek en zorgen aan de orde van de dag zijn. Dat raakte hem zo dat hij uiteindelijk de overstap maakte om een aantal illegale vluchtelingen bij te staan die zich ophielden in de Pauluskerk in Rotterdam. Ab: “Formeel hadden ze recht op ‘bed, bad en brood’. Als hoofdkoster zorgde ik ervoor dat deze illegale vluchtelingen iets te doen hadden. Denk aan sporten, een kledingzaakje runnen en ook fietsbanden plakken in de buurt. Na drie jaarcontracten durfde de kerk het niet aan om mij een vast contract aan te bieden. Daarom begon ik met mijn eigen bedrijf ‘That’s What I Need House’, oftewel TWN House.”

Perspectief

Ab: “Op een vergelijkbare manier schoot ik de medemens toen te hulp met schoenen, een jas, wat liefde of een nieuw perspectief. Het is natuurlijk geweldig als knapen uit een uitzichtloze situatie het toch weten te schoppen tot een baan bij de groenteoverslag of werken bij een worstfabriek. Illegale vluchtelingen gaf ik ook weer een zinvolle dagbesteding via schilderen, behangen of vloeren leggen. Toch kon ik hiermee niet doorgaan omdat je kans loopt op een boete van zo’n € 10.000,- als je illegalen een paar euro laat verdienen in Nederland. Daarom moest ik noodgedwongen stoppen met ‘TWIN House’.”

Nieuwe baan

Sinds begin april 2018 belandde Ab daarom enige tijd in de WW. Maar die periode duurde voor Ab overigens niet lang. Ab: “Inmiddels had ik enige naamsbekendheid opgebouwd in Rotterdam en omstreken. Zo wist ik ook dat er verder gevorderde plannen waren voor de oprichting van een terugkeerproject door stichting ROS, Rotterdams Ongedocumenteerden Steunpunt. Ook zij trekken zich het lot aan van illegale vluchtelingen. Even voor de beeldvorming: alleen in en rondom Rotterdam wordt hun aantal geschat op tien- tot vijftienduizend!” Sinds 1 november 2018 is Ab hier gestart met zijn nieuwe rol. Ab: “Het is mijn rol nu om deze vluchtelingen activiteit en scholing aan te bieden, zodat ze gaan werken aan een betere toekomst via vrijwillige terugkeer naar het land van hun afkomst. Dit is en wordt een fantastisch project!”

 


Over de auteur:
Tom Huizenga is een verbindende redacteur die strategisch meedenkt. Tom vertaalt een strategie van een organisatie via zijn analytisch vermogen én zijn intuïtie snel naar de totale organisatie van de communicatie. Zijn communicatieadvies zet hij ook graag zelf om in concrete uitvoering als een totaalpakket. Met teksten die raken en die ook daadwerkelijk gelezen worden. Met een verbinding naar alle doelgroepen. De steekwoorden van zijn persoonlijkheid en aanpak zijn: initiatiefrijk, creatief, mensgericht én resultaatgericht.