4 tips hoe je als sollicitant opvalt in het digitale landschap

Balen natuurlijk, als blijkt dat er al 100 mensen hebben gesolliciteerd op de baan die jij graag wilt. Bij sommige functies komt dit nog weleens voor. Hoe zorg je ervoor dat jij degene bent die gekozen wordt uit die groep mensen? Online aanwezigheid kan daarin het verschil maken.

Wist je dat 77% van recruiters en werkgevers jouw naam googled als jij op een functie solliciteert? Ze bekijken de resultaten, zoals je social media, om te kijken of jij een geschikte kandidaat bent. Het wordt steeds belangrijker: jouw online aanwezigheid.
Het is dus essentieel dat er relevante en positieve resultaten naar boven komen in de zoekopdracht. Nu kan het zijn dat je denkt ‘daar heb ik toch helemaal geen invloed op?’ Dat kan wel als je gebruik maakt van deze tips.

TIP 1: Creëer social media profielen (of pas ze aan)
Een makkelijke manier om jezelf beter vindbaar te maken en jezelf goed te presenteren is via je social media kanalen. Zie je social media als een visitekaartje, een manier voor bedrijven om een indruk van jou te krijgen als persoon. Probeer je positieve eigenschappen en vaardigheden over te brengen via je profiel.
• Als je meerdere profielen hebt vergeet dan niet consistent te zijn. Niets is verwarrender dan een Twitter-pagina die een totaal ander persoon laat zien dan bijvoorbeeld een Facebook-pagina.

TIP 2: Start een eigen website of blog
Door een eigen blog of website te starten kan je jouw kennis en passie over een bepaald (aan jouw werkveld gerelateerd) onderwerp overdragen. Dit geeft recruiters een impressie van je kennis, vaardigheden en persoonlijkheid. Daarbij verhoogt het je online vindbaarheid, met name als je de blog koppelt aan je social media.

TIP 3: Stel overal een profielfoto in
Of het nu op Facebook, Twitter of Wordpress is, het is altijd handig om een profielfoto in te stellen. Het lijkt misschien leuk om de grappige foto die gisteravond bij het uitgaan gemaakt is te gebruiken, maar vergeet niet, de foto’s die je hier gebruikt verschijnen ook in de google zoekresultaten. Kies dus voor representatieve foto’s.
• Gebruik niet dezelfde profielfoto voor al je social media, het algoritme van google vermijdt gedupliceerde content.
• Om de foto’s beter vindbaar te maken in google kan je de bestandsnaam van de foto in jouw naam veranderen.

TIP 4: Maak gebruik van google alert
Google alert is een service waarmee je nieuw gepubliceerde content over een bepaalde zoekterm kan volgen. Het is dus ook mogelijk om hier je eigen naam in te voeren en alerts te krijgen wanneer er iets nieuws gepubliceerd wordt met jouw naam erin. Zo blijf je op de hoogte over wat er gezegd wordt en wat recruiters vinden in de zoekresultaten.
Pas deze tips toe, maak een mooi CV en goede sollicitatiebrief. Als je dat goed doet is de kans groot dat jij degene bent die gekozen wordt om op sollicitatiegesprek te komen!

Over de auteur: