fbpx

4 kwadranten voor de perfecte pitch

Rob Overgaauw 26 juni 2018

Profileren noem ik het bewust oproepen van een bepaalde beeldvorming. Als je ‘in the picture’ wilt komen bij die ene toffe werkgever, bijvoorbeeld. Daar moet je wat voor doen, ze moeten je zien staan. Profileren dus. Maar hoe werkt dat nu precies?

Profileren is een vaardigheid die je kunt leren. De afgelopen jaren heb ik goed gekeken en geluisterd naar mensen, en ik ontdekte twee belangrijke struikelblokken: gebrek aan zelfvertrouwen en gewoon geen idee hebben wat je moet zeggen of hoe je dat moet zeggen. Profileren bleek voor velen dus een stevige uitdaging te zijn. Aan mij de uitdaging om leermethodieken te ontwikkelen die mensen over hun innerlijke drempels heen helpen. Zo ontstond het volgende model: ik loop in deze blog de vier kwadranten met je door.

 

 

Kwadrant 1: Purpose in life

In dit kwadrant beschrijf je jouw kern: wie ben jij als uniek persoon? Hier ligt de bakermat van je identiteit. Op het moment dat je op deze aardbol verschijnt, beschik je al over potentieel. Daaruit vloeien je unieke capaciteiten, drijfveren en personality. Op enig moment ga je nadenken over de vraag waar het leven voor jou over gaat: wat is jouw purpose, jouw levensmissie?

Kwadrant 2: Toegevoegde waarde

Vanuit de innerlijke drijfveren en potentieel die in kwadrant 1 beginnen, ontwikkel je allerlei vaardigheden en kennis. Dit leidt tot ambitie voor een bepaalde beroepskeuze. Met al je talenten ontwikkel je arbeidskracht en dat is je spreekwoordelijke pot met goud. Daar ligt jouw toegevoegde waarde. Maar hoe maak je dat bekend in jouw markt? Dat vraagt om het goede verhaal.

Kwadrant 3: Arbeidsmarkt

Dit kwadrant gaat over het écht contact maken met je markt. Op basis van wat je in kwadrant 1 en 2 hebt gevonden, kan je jezelf profileren. Door in een pitch duidelijk aan te kunnen geven wie je bent, wat je kwaliteiten zijn en wat je zoekt, zullen werkgevers jouw pot met goud opmerken. Dit brengt die baan een stuk dichterbij.

Kwadrant 4: Kapitalisatie

Dit is de fase waarin je die baan gescoord hebt door je goede verhaal en profilering. Jouw talenten komen tot bloei in een baan die bij je past. Dit leidt tot materiële en immateriële beloningen. De bevestiging die jij krijgt voor je goede inzet versterkt je identiteit: dit is waar ik het voor doe. En dat brengt ons weer terug naar kwadrant 1 waar het allemaal begon.

In kwadrant 1 en 2 heb je het fundament voor het merk dat je bent. Hier liggen de bouwstenen die ertoe doen in je profilering. Die profilering is nodig wanneer je jezelf goed wilt neerzetten in een (video)pitch. Als je de profilering helder hebt, is het tijd om de videopitch op te nemen. Meer hierover lees je hier!


 Auteur: Rob Overgaauw (LinkedIn)

Rob Overgaauw helpt professionals met hun profilering. Zijn kennis van HR, marketing en branding bundelt hij in een eigentijdse dienstverlening: productie van CV-video’s. Rob laat zijn klanten schitteren in videoproducties, die zich kenmerken door sprekende beelden en scherpe boodschappen.