fbpx

3 Tips om via je netwerk een baan te vinden

Jean-Paul van de Wiel 24 juli 2016

 

Deze maand ben ik begonnen in mijn nieuwe baan als marketing manager bij Van Raak Staal te Tilburg. Ik ben achteraf gezien heel snel – binnen twee maanden – aan deze nieuwe baan gekomen. Ik vertel graag wat ik heb gedaan en hoop dat jullie er een stukje inspiratie of enthousiasme uit halen!

 

Persoonlijke mail versturen naar netwerkcontacten

Nadat ik met mijn oude werkgever nette afspraken had gemaakt over het beëindigen van mijn oude baan, heb ik direct en vanuit mijn oude functie een aantal goede relaties telefonisch geïnformeerd en een persoonlijke mail gestuurd aan een selectie van zo’n 70 mensen in mijn netwerk. Variërend van klanten, leveranciers tot andersoortige contacten met in m’n achterhoofd dat zij óf bij veel andere bedrijven komen (leveranciers) of wellicht zelf iemand zoeken (klanten).

“Een bakkie” doen

Twee dagen na het versturen van die mails mailde een leverancier – een éénpitter –  mij dat hij net bij een bedrijf was geweest waar ze ‘iets met marketing’ wilde gaan doen, of ik het goed vond dat hij mijn naam mocht doorgeven. “Top en dank op de 1e plaats dat je aan mij denkt en ja, je mag mijn naam zeker doorgeven!”,  was mijn reactie. Al snel had ik direct telefonisch contact met mijn nieuwe werkgever, of ik ’een bakkie’ wilde komen doen. Van het één kwam letterlijk het ander en wat mij is bijgebleven, is dat dit alles in een bijzonder open en relaxte sfeer is gebeurd. Aan elkaar snuffelen en vervolgens de tijd geven om iets te laten ontstaan, of niet. Dat klinkt en is voor beide partijen heel aantrekkelijk.

Geen sollicitatieprocedure, maar via het netwerk

De werkgever was op zoek, echter wilde ‘gedoe’ met een vacaturetraject en bijbehorende sollicitatieprocedure liever vermijden: geen 300 CV’s doorspitten, maar afgaan op wat hem zoal vanuit zijn netwerk werd aangereikt. Mijn intermediair was voor mij dus precies op het juiste moment op de juiste plaats. Ja, hier zit ook een grote factor geluk bij, dat besef ik heel goed! Feit blijft: had ik betreffende leverancier geen persoonlijk berichtje gestuurd, wist ie het niet dat ik op zoek was naar iets anders. Ik heb ook van andere mensen de nodige tips gekregen van vacatures die nog in de beginfase zaten. Dus: netwerk activeren om vooraan in de sollicitatiemodus te komen is mijn ervaring!

 

Mijn 3 tips om via je netwerk een baan te vinden:

  1. Maak een lijst met personen uit je netwerk waar je een goede persoonlijke klik mee hebt; deze personen informeer je persoonlijk via de telefoon. Geef ze letterlijk het gevoel dat zij jouw primeur als eerste horen.
  2. Maak ook een lijst met personen uit je netwerk waarvan je weet dat ze veel bij andere bedrijven en organisaties komen, denk aan inkopers, verkopers, directeuren/eigenaren, freelancers, zelfstandigen e.d. Stuur ze allemaal persoonlijk een mail, bedank ze voor de fijne samenwerking én geef vooral ook aan dat je uitziet naar een mogelijke nieuwe samenwerking elders; schroom niet om ze die worst voor te houden. Vraag ze om je te tippen als ze iets horen of tegenkomen dat interessant voor jou kan zijn.
  3. Focus je op de bovenstaande lijsten. Je merkt dat je veel warme reacties krijgt. Je krijgt uit verwachte en ook onverwachte hoek vragen vanuit serieuze interesse, bijvoorbeeld over wat je precies zoekt; ga hier oprecht en uitvoerig op in. Houd het contact warm met deze ambassadeurs en houd ze op de hoogte van je activiteiten, vertel ze dat je een toffe workshop hebt gevolgd over onderwerp X en dat je je nu verder gaat verdiepen in onderwerp Y, vraag ze of ze nog tips voor je hebben. Zo blijf je in het vizier bij je waardevolle contacten en vergroot je de kans op potentiële contacten voor jezelf.

 

Succes, kop op en krijg er plezier in, dat je vervolgens het stukje geluk brengt dat ook nodig is!

Jean-Paul van de Wiel

 


Jean-Paul van de WielJean-Paul van de Wiel (LinkedIn)

#MIJNHASHTAGS: #vertrouweninmensen #down2earth #praktisch #gezondeigenzinnig #humor #flinkedosisenthousiasme #doelgericht #resultaatgericht #marketingstrategie #vertalingnaargedifferentieerdeplannen #groeiteambouwen #analytisch #creatief #langetermijnvisie #contentmarketingintegratie #push #pull #B2B #producent-distributie-eindgebruikerkanaal #overwinnencultuurverschillenBeNeLuxDuitsland #weerstandentegenvernieuwingoverwinnen